PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodiky inkluzivní pedagogiky - OKNS3S108A
Anglický název: Methodology of Inclusive Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNS3O101A
Je prerekvizitou pro: OKNS3S120A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Cílem předmětu je představit studentům vzdělávání s využitím inkluzivní didaktiky. Studentům budou podrobně a názorně představeny postupy individualizace a diferenciace úkolů a kooperativní učební procesy dle principů konstruktivní vícedimenzionální didaktiky. Účastníci se na příkladech naučírozlišovat funkční a nefunkční skupinové kooperace žáků ve třídě, učební strategie založené na tvorbě prekonceptů, využití kognitivních stylů žáků, metakognitivní strategie. Seznámí se s možnostmi uspořádání třídy a podnětného prostředí ve škole pro realizaci řízených činností v malých i větších žákovských skupinách. Naučí se identifikovat bariéry v prostředí školy, které brání individualizaci a diferenciaci učebních činností, a plánovat učební strategie, které vycházejí ze znalostí individuálních vývojových zvláštností žáků a v postupných krocích rozvíjejí žákův potenciál k učení.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·       příprava na výuku 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 28 hodin

Příprava zápočet: 20 hodin celkem

 Bude využíván systém podpory studia Moodle

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Povinná literatura:

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy.Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s.29-112.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.

Doporučená literatura:

DEMIR-WALTHER, M. GemeinsaminklusivenSachunterrichtplanen: inklusionsdidaktischePlanung in Kooperationbewältigen. GrundschulunterrichtSachunterricht.München: OldenbourgSchulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.01.2023)

Obsah a tématické členění výuky:

Dialogizace výuky, aktivizace žáků v procesu učení.

Organizace času a úpravy prostředí pro výuku heterogenních tříd, využití diversity žáků.

Kooperace a skupinové práce žáků se SVP.

Inkluzivní postupy rozvoje sociálních kompetencí žáků v demokratické společnosti/ škole.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)
Úspěšné splnění seminární práce na zadané téma. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK