PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Expresívní terapie v speciální pedagogice – varianta B - OKNS2S113B
Anglický název: Expressive therapies in special education- Variant B
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Neslučitelnost : OKNS2S112B
Prerekvizity : OKNS2S101A, OKNS2S102A
Záměnnost : OPNS2S113B
Je neslučitelnost pro: OKNS2S112B
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (01.02.2021)
Studenti se obeznámí v možnostmi využití expresivních terapií s dětmi. Podrobněji se studenti seznámí s dramaterapií, tak aby byli studenti schopni chápat principy tvorby dramaterapeutických cílů, struktury dramaterapeutického procesu a sezení/lekce. Pozornost bude věnovaná také specifikám aplikace dramaterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu. Důraz bude kladem na propojení teoretických poznatků a vlastních zážitků studentů získaných prostřednictvím praktických ukázek dramaterapeutických metod a technik. Dramaterapie je specifické aplikování divadelních struktur a procesů s terapeutickým záměrem.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (03.02.2021)

Výuka bude probíhat cez MS Teams v reálnom čase podľe rozvrhu. Budete pridaní do Teamu a budú Vám zaslané podrobné pokyny. 

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (25.11.2020)

BENČÍKOVÁ, M. Muzikoterapie a edukace. Grada: Praha 2017. ISBN 978-80-247-4238-0

DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál: praha2008. ISBN: 978-80-7367-415-1

POTMĚŠILOVÁ, P., SOBKOVÁ, P. Arteterapie a artefiletika, nejden pro sociální pedagogy. Univerzita Palackého v Olomouci, Cyrilometodějská teologická fakulta: Olomouc, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8

STEHLIKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. Barrister a Principal Masarykova univerzita: Brno 2016. ISBN 978-80-210-8354-7

ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Portál: Praha 2011, ISBN 978-80-7367-928-6

KOVÁČOVÁ, B. Pohľad do zrkadla: analýza biblioterapeutickej intervencie pri riešení problémov detí v skupine. In Tvorivé vyučovanie: zborník príspevkov z konferencie Katedry pedagogiky. Ružomberok: Katolícka Univerzita v Ruţomberku, 2008. s. 87-97. ISBN 978-80-8084-374-8.

KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná biblioterapia. In HORŇÁKOVÁ, M. (ed.) Včasná intervencia orientovaná na rodinu. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 2010. s. 180-199. ISBN 978-80-223-2915-6.

KOVÁČOVÁ, B, VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018, 160  s. ISBN 978-80-223-4487-6.

PILARČÍKOVÁ-HÝBLOVÁ, S. Biblioterapia. Liptovský Mikuláš : Vydané vlastným nákladom, 1997. 74 s.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Možnosti a hranice uplatnenia expresívnych terapií v špeciálnopedagogickej starostlivosti v ČR. In KOVÁČOVÁ, Barbora (Ed.). VÝCHOVA verzus TERAPIA možnosti, hranice a riziká. Zborník z medzinárodnej vedeckej liečebnopedagogickej konferencie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011, s. 77 – 83. ISBN 978-80-223-3006-0.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí predškolského a školského veku. In Špeciálnopedagogické poradenstvo, Informačný bulletin XIX. Bratislava : Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2015, s. 25 – 36. ISBN 978-80-89698-14-1.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Využitie vývinovej biblioterapie v inkluzívnom procese na základnej škole. In Expresivita v (art)terapii. Bratislava : Univerzita Komenského, 2016, s. 32 – 40. ISBN 978-80-223-4221-6.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí staršieho školského veku a adolescentov. In EXPRESÍVNE TERAPIE VO VEDÁCH O ČLOVEKU 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky/ Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie uskutočnenej 28. januára 2016 v Bratislave. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2016, s. 16 – 25. ISBN 978-80-223-4148-6.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (19.02.2021)

Popis struktury předmětu:

  1. Vymezení expresivních terapií.
  2. Vymezení dramaterapie.
  3. Význam a cíle dramaterapie.
  4. Formy a přístupy v dramaterapii.
  5. Oblasti využití dramaterapie.
  6. Diagnostika v dramaterapii.
  7. Struktura dramaterapeutického programu a setkání, principy tvorby cílů dramaterapeutického programu, organizační náležitosti.
  8. Metody a prostředky v dramaterapii: Neverbální techniky; Rolová hra; Etudy;  Loutková a maňásková hra; Dramatizace; Improvizace; Dramatická hra; Masky. Divadlo Forum. Sociodráma.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (19.02.2021)
  • Plnení úkolů distanční výuky
    • Seminární práce 
      • Termín odevzdaní -  do 1.5.2021 - odovzdáva se emailem
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK