PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodika inkluzívní pedagogiky - OKNS2S107A
Anglický název: Methodology of inclusive pedagogy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNS2S103A
Záměnnost : OPNS2S107A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (14.06.2018)
Filozofie inkluzivního vzdělávání , principy, hodnoty, cíle; historický vývoj inkluzivního vzdělávání ; vznik a charakter inkluzivní školy, nástroje jejího hodnocení, změny vnitřního prostředí, změny kurikula, výukové strategie, diferenciace a individualizace v procesu výuky; diagnostika vzdělávacích potřeb žáků; formativní hodnocení; možnost intervenčních zásahů; oblasti podpůrných opatření; inkluzivní didaktika, role pedagoga/ speciálního pedagoga a asistenta pedagoga v inkluzivní praxi; práce s rodinou a komunitou v inkluzivní škole; práce s heterogenní třídou a skupinou žáků, sledování dynamiky třídy, měření vztahové sítě žáků v inkluzivní škole, principy sociálního učení, metakognitivního učení , reflexe učebního pokroku žáků. Přechody v kontinuu inkluzivního vzdělávání. Průnik inkluzivní pedagogiky se speciální pedagogikou, poradenské služby v inkluzivní praxi, inkluzivní výzkum. Inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)

Výuka proběhne kontaktně, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK  bude převedena do formátu online v  MS Teams. 

 

Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (20.11.2021)

ELCMANOVÁ, L. Současná školská legislativa a inkluzivní vzdělávání. In Janská, I., Habart, T. Pojďte do školy! (Ne)Rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Člověk v tísni, o. p. s., Praha, 2011.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I.  Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing,a.s. ,2010.(jen kapitoly 1;2; 4.2; )

KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ J.(eds.) Diversita a diferenciace ve vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.

KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I.Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: MU

MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001.

NĚMEC, Z., LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole, Praha: PedF UK, 2014

Materiály k samostudiu vložené do SIS.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)

Problematika bude členěna do tématických bloků,  součástí bude zúčastněné pozorování studenta v oblasti společenských přístupů k bariérám účasti na školním životě. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.10.2021)

Písemný test ( možnost 2 oprav). 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK