PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá oborová speciálně pedagogická praxe II. - OKNS2S106A
Anglický název: Special Educational Practice - Continuous
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 2 [týdny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Prerekvizity : OKNS2S105A
Záměnnost : OPNS2S106A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.09.2021)
Pedagogická praxe připravuje studenta na vzdělávání a podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní základní a střední škole. Jejím cílem je vytvořit příležitosti pro propojení teoretických znalosti a dovedností s pedagogickým působením v praxi a pro nezbytnou změnu kvality vědomí studenta, konkrétně, více uvědomovaný přístup k sobě samému a k žákům se speciálně vzdělávacími potřebami. Student koná praxi ve vybrané nebo střední škole pod supervizí vyučujícího a určeného odborníka, který na daném pracovišti působí. Je veden k přemýšlení o pojetí výuky a výukových strategiích školy a učitelů v souvislosti s inkluzivním vzděláváním. Aplikuje v praxi znalosti a dovednosti získané ve výuce didakticky zaměřených předmětů. Hospituje u učitelů dle zvolených předmětů nebo třídy. Seznámí se s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu, sleduje metody, které používá speciální pedagog při speciálněpedagogické diagnostice v rámci intervence v edukačním procesu. Pod vedením pedagoga připravuje a realizuje svou přímou pedagogickou činnost (vlastní výstupy), kterou pod odbornou supervizí reflektuje. O své pedagogické činnosti vede záznamy do portfolia. Součástí praxe je reflexe probíhající v procesu formativního hodnocení.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.09.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

·         praxe 24 hodin

Příprava:

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 44 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.09.2021)

BARTOŇOVÁ, M.,  PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 141 s. ISBN 9788021054974.

BARTOŇOVÁ,M., VÍTKOVÁ, M et a kol.  Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno 2016. ISBN 978-80-7315-255-0

BARTOŇOVÁ,M., VÍTKOVÁ, M et a kol. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Brno 2007. ISBN 978-80-7315-140-9

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I.  Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7

HUPKOVÁ, M., PETLÁK, E. Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris, c2004. 135 s. ISBN 8089018777. 58

KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307.

MULLER,O a kol. Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. UP Olomouc 2001. ISBN 80-244-0231-9

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.

ELLIOTT, J. a M. PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: GradaPublishing, 2002. 206 stran. ISBN 8024701820.

Aktuální legislativní dokumenty (školský zákon, vyhlášky, RVP a ŠVP pro ZŠ, SŠ.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.09.2023)

Studenti konají pedagogickou praxi v požadováném rozsahu podle studijního plánu na vybraných středních školách. Lze uskutečnit i na střední škole, ve které sami pracují. O své pedagogické činnosti vedou záznamy formou portfolia, které předloží k zápočtu. Zároveň předloží potvrzení školy o vykonání pedagogické praxe.

Před zahájením praxe absolvují elektronický kurz v Moodle "Proškolení studentů před pedagogickými praxemi". Osvědcení předloží k zápočtu.

Veškeré úkoly jsou odevzdávány prostřednictvím elektronické podpory studia v moodle.

Student se povinně zúčastní vstupního informačního semináře, kde obdrží podrobné instrukce k celému programu praxe.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK