PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kontext života osob s tělesným postižením - OKNS1S126B
Anglický název: Life Contexts of Physical-Impaired Individuals
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Neslučitelnost : OKNS1S122B, OKNS1S123B, OKNS1S124B, OKNS1S125B
Prerekvizity : OKNS1S107A
Záměnnost : OPNS1S126B
Je neslučitelnost pro: OKNS1S122B, OKNS1S125B, OKNS1S124B, OKNS1S123B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)
Předmět uvádí studenta do problematiky kvality života osob s tělesným postiženým v kontextu podmínek jejich handicapu. Představuje QoL jako obecný koncept užívaný v sociálních vědách a QoWL jako koncept užívaný v pracovní sféře. Student se seznámí s různými postupy měření kvality života osob s tělesným postižením, se základními doménami QoL, s nástroji QoL ( viz Dotazník QOLIE-31, Health-related Quality of Life in Children with epilepsy Gabriela M.Ronena, Davida L. Steinera, Petera Rosenbauma atd).
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)

HNILICOVÁ, H., 2005: Kvalita života a její význam pro medicínu a zdravotnictví. In: Payne, J. a kol.: Kvalita života a zdraví, Praha: Triton, 629 s.

MAREŠ, J. Kvalita života u dětí a dospívajících I.. Brno: MSD, 2006. 228s. ISBN 80-86633-65-9.

VAĎUROVÁ, H. – MÜHLPACHR, P. Kvalita života. Teoretická a metodolo-gická východiska. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 2005, 143 s.

SVOBODOVÁ, L., 2006: Kvalita pracovního života – změny ve světě práce, modely, indikátory. In: Aktuálne otázky bezpečnosti práce – XIX. mezinárodní odborná konference. 25. – 27.10. 2006, Stará Lesná, Slovenská republika, přístup z http://kvalitazivota.vubp.cz/prispevky/sbornik_kvalita_pracovniho_zivota.doc.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)

Ve výuce budou probírána a diskutována témata:

1. QoL jako obecný princip  a jeho využití v kontextu somatopedie

2. Historie sledování kvality života  osob s tělesným postižením

3. Současné přístupy ke QoL osob s tělesným postižením 

4. Domény života osob s TP - způsoby měření a hodnocení kvality života v kontextu věku a životních podmínek

5. Nástroje měření QoL osob s tělesným postižením, specifické nástroje měření QoL dětí s postižením

6. Faktory QOL nemocných osob

7.Faktory HRQoL nemocných osob

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)

Student zpracuje případovou studii jedince s tělesným postižením nebo zdravotním znevýhodněním s využitím nástrojů k měření kvality života ( HRQol, WQoL aj). Možnost 2 oprav.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK