PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu II - kvantitavní výzkum - OKNS1S121B
Anglický název: Research Metodology II. (quantitative)
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Prerekvizity : OKNS1S101A
Záměnnost : OPNS1S121B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.01.2018)
Předmět připravuje studenty na samostatné provádění pedagogického výzkumu smíšeného designu s akcentem na kvantitativní metody, a to v souvislosti s řešením diplomového úkolu. Rozvíjí schopnosti studentů formulovat problém, stanovit cíle výzkumného šetření, zvolit adekvátní postupy a metody zpracování, zvážit charakter výstupů, přínos a event. možnosti využití výsledků. Předloženy jsou principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy, etické aspekty výzkumu. Porovnány kvalitativní a kvantitativní postupy při řešení výzkumných problémů ve speciální pedagogice. Praktická aplikace teoretických poznatků reflektuje cíle diplomových prací přítomných studentů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.01.2018)

Cílem předmětu je vybavit studenty základními kompetencemi, které jim umožní porozumět strategii pedagogického výzkumu, zvládnout základní pojmy a metodické postupy výzkumných šetření smíšeného designu, osvojit si klíčové aspekty kvantitativního i kvalitativního výzkumu, porozumět jejich rozdílnosti, umět zvolit vhodný metodický postup pro vlastní diplomovou práci.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.01.2018)

FERJENČÍK, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. 2000. s. 255. ISBN 978-80-7367-815-9

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2.rozšířené vydání Brno: Paido, 2010. s. 261. ISBN 978-80-7315-185-0.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.

HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.

CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-287-0.

KERLINGER, Fred. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia,1972. s 708.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184569-8

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.01.2018)

1.      Východiska a principy pedagogického výzkumu (výzkum kvalitativní, kvantitativní, smíšený design pedagogického výzkumu).

2.      Věda, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy.

3.      Téma-problém-výzkumná otázka.

4.      Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu.

5.      Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů.

6.      Etické aspekty výzkumu.

7.      Výběr výzkumného vzorku. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních dat, reliabilita.

8.      Interpretace výsledků analýzy dat. Shrnutí výsledků do závěrečné zprávy. Prezentace výsledků výzkumného šetření.

9.      Konzultace vhodného metodického postupu pro vlastní diplomovou práci.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.01.2018)

80% účast na seminářích

Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK