Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (05.02.2022)
Předmět přináší orientaci v kurikulu pedagogických předmětů na různých typech škol, propojuje teoretické poznatky s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací ve výuce pedagogiky. Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele.
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (05.02.2022)
The course brings orientation in the curriculum of pedagogical subjects at various types of schools, combines theoretical knowledge with didactic analysis of specific teaching situations in the teaching of pedagogy. It leads students to understand the basic planning, teaching, organizational and evaluation activities of a teacher.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (05.02.2022)
Studující rozvíjejí své dovednosti plánovat, realizovat a hodnotit výuku. Tyto dovednosti doloží prostřednictvím svého didaktického portfolia a odborné argumentace.
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (05.02.2022)
Students develop their skills to plan, implement and evaluate teaching. They will demonstrate these skills through their didactic portfolio and professional argumentation.
Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (05.02.2022)
Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (05.02.2022)
The course has 5 credits according to ECTS, the total time load of the student corresponds to 135 hours. Expected preparation time for 1 hour of lecture 30 minutes, expected preparation time for 1 hour of seminar 45 minutes, self-study of literature (for the whole semester) 12 hours, work with study materials (for the whole semester) 15 hours, fulfillment of continuous tasks (for the whole semester) 18 hours. Seminar work 10 hours, preparation for the exam and exam 20 hours.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (05.02.2022)
Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.
Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.
Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (05.02.2022)
Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.
Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.
Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (05.02.2022)
1. Úloha motivace ve výuce pedagogických předmětů, aktivizace učení žáků.
2. Modely výuky, transmisivní a konstruktivistické vyučování pedagogických témat.
3. Formy a metody výuky pedagogiky, efektivní výukové strategie.
4. Kognitivní a afektivní cíle ve výuce pedagogických předmětů. Hodnocení výsledků učení žáků, zpětná vazba a formativní hodnocení.
5. Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti úvodu do pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.
6. Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti pedagogiky volného času. Modelová výuka a její reflexe.
7. Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti předškolní pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.
8. Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti speciální pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.
9. Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti dějin pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.
10. Reflexe a hodnocení příprav na vyučovací hodiny, systematické uspořádání a evaluace materiálů v didaktickém portfoliu.
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (05.02.2022)
1. The role of motivation in teaching pedagogical subjects, activation of pupils' learning.
2. Teaching models, transmissive and constructivist teaching of pedagogical topics.
3. Forms and methods of teaching pedagogy, effective teaching strategies.
4. Cognitive and affective goals in teaching pedagogical subjects. Assessment of pupils' learning outcomes, feedback and formative assessment.
5. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic from the area of introduction to pedagogy. Model teaching and its reflection.
6. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of leisure time pedagogy. Model teaching and its reflection.
7. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of preschool pedagogy. Model teaching and its reflection.
8. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of special pedagogy. Model teaching and its reflection.
9. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of history of pedagogy. Model teaching and its reflection.
10. Reflection and evaluation of lesson preparations, systematic organization and evaluation of materials in the didactic portfolio.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (12.02.2024)
Aktivní účast na výuce (bude upřesněno na výuce) a odevzdání podkladu k udělení atestu.
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (05.02.2022)
Active participation in teaching, portfolio processing and completion of the final colloquium
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (12.02.2024)