PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogického výzkumu I - OKNQ4P011A
Anglický název: Methodology of Educational Research I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Korekvizity : OKNQ4P012A
Je korekvizitou pro: OKNQ4P012A
Je prerekvizitou pro: OKNQ4P031A, OKNQ4P041A, OKNQ4P031B, OKNQ4Q043A, OKNQ4Z032B, OKNQ4Z033B, OKNQ4P021A, OKNQ4P034B
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (11.10.2021)
Předmět připravuje studenty na samostatné provádění jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu v pedagogice. Studenti se učí samostatně zpracovávat data z kvalitativního a kvantitativního výzkumu a jsou připravování ke psaní výzkumné zprávy a odborného textu v pedagogice s důrazem na kvalitní popis metodologického zpracování dat.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (11.10.2021)

Cílem předmětu je, aby studenti byli schopni provést kvalitativní a kvantitativní výzkum zvoleného pedagogického tématu.

Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (11.10.2021)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 110 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 60 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 12 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 8 hodin. Seminární práce 8 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (11.10.2021)

Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Gay, L.R., & Mills, G.E. (2018). Educational Research: Competencies for Analysis and Application. New York: Pearson.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Hendl, J. (2015). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
Hinkle, D.E., Wiersma, W., & Jurs, S.G. (2003). Applied Statistics for the Behavioral Sciences. Boston : Houghton Mifflin,
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Shults, K.S., Whitney, D.J., & Zickar, M.J. (2014). Measurement Theory in Action: Case Studies and Exercises. New York: Routledge.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (11.10.2021)

Výslednou známku tvoří závěrečný test založený na obsahu kurzu (váha 60 procent) a vypracování odborného článku s pedagogickým výzkumem (váha 40 procent).

Sylabus -
Poslední úprava: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (11.10.2021)

1. Popis jednotlivých kroků v kvalitativním a kvantitativním výzkumu.
2. Charakteristika dobrého výzkumného tématu, formulace výzkumného problému.Zdroje informací v pedagogickém výzkumu.
3. Kvalitativní výzkum v pedagogice: zakotvená teorie, případová studie, etnografie, biografický design.
4. Kvantitativní výzkum v pedagogice: dotazníková šetření, didaktické testy, typy škál.
5. Typy výběrů a základní metody vvýběru vzorku v kvalitativním a kvantitativním výzkumu.
6. Deskriptivní statistika: míry polohy, míry variability, korelační koeficient, grafické zpracování dat.
7. Základy inferenční statistiky: t-test, F-test, chí-kvadrát test.
8. Prezentace výsledků výzkumu: psaní výzkumné zprávy, odborného textu.
9. Příklady výzkumů v pedagogice publikované v mezinárodních odborných časopisech.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK