PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Antropologická dimenze výchovy - OKNQ3P041A
Anglický název: Anthropological Dimension of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KLP [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Prerekvizity : OKNQ3P034A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)
Předmět zasazuje problematiku výchovy a vzdělávání do antropologických souvislostí, představuje ideu integrální antropologie a vybrané antropologické disciplíny, které mohou být inspirativní pro učitelovo pedagogické myšlení. Vliv výchovy a vzdělávání na člověka a společnost je demonstrován na příkladu vybraných antropologických konstant a kulturních univerzálií.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)

Cílem předmětu je kultivovat schopnost filozofické a antropologické reflexe teoretických otázek i praktických problémů ve výchově a vzdělávání.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)

Předmět má rozsah 10 hodin kontaktní výuky a je dotován 3 kredity. Celková časová zátěž studenta činí 75 hodin. Doba očkávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 min., samostudium literatury: 40 hodin, příprava na kolokvium: 20 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)

CICHÁ, M. a kol. (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton.

ERIKSEN, T. H. (2008). Sociální a kulturní antropologie: Příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál.

HARARI, Y. N. (2013). Sapiens: Od zvířete k božskému jedinci. Voznice: Leda.

HÁBL, J. (2015). I když se nikdo nedívá. Červený Kostelec: Pavel Mervart.

PALOUŠ, R. (1991). Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

PELCOVÁ, N. (2004). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.

SOKOL, J. (2016). Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad.

SOKOL, J. (2014). Etika, život, instituce. Praha: Vyšehrad.

SOUKUP, M. (2015). Základy kulturní antropologie. Červený Kostelec: Pavel Mervart.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (18.01.2024)

Předmět je zakončen kolokviem - skupinovou rozpravou o vybraných otázkách pedagogické a filozofické antropologie.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (18.01.2024)

1. Současná filozofie a její význam pro pedagogickou teorii a praxi.

2. Vymezení a význam integrální antropologie v kontextu věd o člověku a společnosti.

3. Přehled vybraných antropologických disciplín významných pro teorii a praxi výchovy.

4. Antropologické konstanty a kulturní univerzálie.

5. Člověk jako bio-psycho-sociální a spirituální bytost.

6. Humanistická pedagogika a pedagogika obratu.

7. Významné osobnosti filozofické a pedagogické antropologie.

8. Aktuální témata soudobé integrální antropologie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK