PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika pedagogických věd III - OKNQ3P035A
Anglický název: Didactics of Educational Sciences III
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ráchel Mazúchová
Angie Moore, M.A.
Prerekvizity : OKNQ3P026A
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)
Předmět dále kultivuje didaktické myšlení a didaktické dovedností. Je zaměřen na problematiku tvorby tematických plánů a analýzy školního vzdělávacího programu v oblasti výuky pedagogických věd, poukazuje na širší kontext výuky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

Studující prokáží dovednost plánovat výuku pedagogických předmětů, doloží modelové tematické plány, analyzují ŠVP, prokáží znalosti možností spolupráce školy s externími subjekty v ČR i v zahraničí.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 81 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 5 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

1. Metodika tvorby tematických plánů učiva.

2. Analýza školního vzdělávacího programu, praktické ukázky.

3. Analýza potřeb školy, modelové ukázky a reflexe.

4. Plánování vzdělávacích a výchovných aktivit.

5. Hodnocení kvality a efektivity vzdělávání.

6. Vzdělávací obsah pedagogických předmětů, klíčové kompetence a průřezová témata.

7. Výuka aktuálních společenských témat, spolupráce školy s externími vzdělávacími institucemi.

8. Aktualizace vzdělávacích obsahů, modelové ukázky a reflexe.

9. Pedagogické vědy v kurikulu škol v zahraničí, vybrané ukázky.

10. Možnosti zahraniční spolupráce, eTwinning a mobility

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (25.09.2023)

1. část

  • aktivní účast na výuce

2. část

  • písemné zpracování zvoleného tématu
  • písemný test (3 pokusy, z toho 2 opravné)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK