PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika sociální pedagogiky a sociální práce II - OKNQ3P022A
Anglický název: Didactics of Social Pedagogy and Social Work II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2838
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNQ3P013A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (29.01.2022)
Předmět je zaměřen na didaktickou transformaci poznatků sociální pedagogiky, sociální politiky a sociální práce do kurikula středních odborných a vyšších odborných škol. Předmět umožňuje rozvoj didaktického myšlení a didaktických dovedností ve specifické oblasti sociální pedagogiky a sociální práce. Je zaměřen na podrobnou didaktickou analýzu vybraných témat sociální pedagogiky a sociální práce a na plánování, modelovou realizaci a reflexi výuky těchto témat.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (29.01.2022)

Studující rozvíjejí své dovednosti plánovat, realizovat a hodnotit výuku sociální pedagogiky a sociální práce. Tyto dovednosti doloží prostřednictvím svého didaktického portfolia a odborné argumentace.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (10.01.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 15 hodin. Příprava na klasifikovaný zápočet 25 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (29.01.2022)

Elichová, M. (ed.). (2017). Sociální práce: Aktuální otázky. Praha: Grada Publishing.

Gillernová, I., Krejčová, L. (eds.). (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing.

Gulová, L. (2011). Sociální práce pro pedagogické obory. Praha: Grada Publishing.

Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing.

Kraus, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.

Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.

Skarupská, H. (2006). Didaktika sociální práce. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc.

Valenta, J. (2014). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.

Veteška, J., Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (22.01.2024)

Požadavky pro splnění klasifikovaného zápočtu:

-   průběžné plnění úkolu přímo na setkání (na kontaktní výuce) + účast min. na 3 ze 4 setkání.

-   průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %.

-    krátká prezentace písemné přípravy vyuč. jednotky na vybrané téma v rámci kontaktní výuky (10.5.2023)

-    finální odevzdání písemné přípravy na 3 vyuč. jednotky na vybrané téma včetně příloh (jeden řádný a dva opravné termíny)

Předmět navazuje a čerpá poznatky z předmětu „Didaktika sociální pedagogiky a sociální práce I“, „Metody sociální pedagogiky a sociální práce“, "Obecné didaktiky a školní pedagogiky“ a „Oborová praxe - exkurze v sociálních službách“.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (29.01.2022)

Repetitorium z „Obecné didaktiky a školní pedagogiky“.

Předmětové a projektové pojetí výuky, mezipředmětové vztahy.

Formy a metody výuky sociální pedagogiky a sociální práce, efektivní výukové strategie.

Hodnocení výsledků učení žáků, zpětná vazba a formativní hodnocení.

Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti sociální pedagogiky nebo sociální práce. Modelová výuka a její reflexe.

Reflexe a hodnocení příprav na vyučovací hodiny, systematické uspořádání a evaluace materiálů v didaktickém portfoliu.

Předmět navazuje a čerpá poznatky z předmětu „Didaktika sociální pedagogiky a sociální práce I“ a „Metody sociální pedagogiky a sociální práce“.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.01.2023)

Předmět navazuje a čerpá poznatky z předmětu „Didaktika sociální pedagogiky a sociální práce I“, „Metody sociální pedagogiky a sociální práce“, "Obecné didaktiky a školní pedagogiky“ a „Oborová praxe - exkurze v sociálních službách“.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK