PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika pedagogických věd I - OKNQ3P015A
Anglický název: Didactics of Educational Sciences I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ráchel Mazúchová
Angie Moore, M.A.
Korekvizity : OKNQ3P013A
Je korekvizitou pro: OKNQ3S012A
Je prerekvizitou pro: OKNQ3P023A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)
Předmět přináší orientaci v kurikulu pedagogických předmětů na různých typech škol, propojuje teoretické poznatky s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací ve výuce pedagogiky. Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)

Studující charakterizují a uvedou do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu výuky pedagogických předmětů. Prokáží orientaci v kurikulu výuky pedagogických věd na středních školách, porozumí principům didaktické analýzy učiva.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.08.2021)

Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)

1. Portfolio, druhy, formy a účel. Didaktické portfolio.
2. Výuka pedagogiky na středních školách a observační praxe v oboru. Hospitačním záznamy, nástroje posuzování kvality výuky pedagogiky.
3. Kurikulum pedagogických předmětů na Pedagogickém lyceu: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
4. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
5. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Sociální činnost: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
6. Kurikulum pedagogických předmětů oboru Pedagogika pro asistenty ve školství: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
7. Učebnice pedagogiky pro střední školy.
8. Komplexnost cílů výuky pedagogiky, klíčové kompetence a očekávané výstupy.
9. Struktura přípravy učitele na vyučování. Modelová didaktická analýza učiva vybraného tematického celku.
10. Reflexe a hodnocení přípravy na vyučovací hodinu, kritéria materiálů v didaktickém portfoliu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

1. část

  • aktivní účast na výuce

2. část

  • prezentace na zvolené téma (bude specifikováno na výuce)
  • písemný test (3 pokusy, z toho 2 opravné)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK