PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní hodnocení - OKNQ2Z113B
Anglický název: School assessment
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (22.01.2019)
Výrazně se proměňující společenský kontext, civilizační a kulturní faktory kladou nové požadavky na pojetí a kvalitu vzdělávání. Jsou formulována nová očekávání směrem ke škole, jejím rolím a funkcím, cílům, obsahu i strategiím výuky, a k práci klíčových aktérů školního vzdělávání. Tyto změny si vyžádaly nové přístupy rovněž ve způsobech hodnocení. Začalo být preferováno kvalitativní, formativní, zpětnovazební, individualizované a diagnostické hodnocení a pozitivní přístup k chybě žáka. Na tyto změny bude reagovat také náplň kurzu. Předmět zorientuje studenty v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení, zejména v oblasti formativního hodnocení, a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky. Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní praxe. Propojení teorie s praxí pomocí příkladů získaných rámci výzkumu na českých školách má za cíl inspirovat studenty v jejich každodenní pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou profesi a přispět ke zkvalitnění výuky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (22.01.2019)

Cílem předmětu je zvýšit informovanost studentů o způsobech hodnocení v současné české škole a motivovat je k používání široké škály metod hodnocení podporujících kvalitu výuky.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (22.01.2019)

William, D., Leahyová, S. Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. EDULAB.

Starý, K., Laufková, V. a kol.  (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Hansen Čechová, B. (2009). Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál.

Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.

Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál.

Košťálová, H., & Straková, J. (2008). Hodnocení. Důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV.

Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Stará, J. (Ed.) (2006) Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe.

Andrášová, H. (Ed.) (2006) Slovní hodnocení na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe.

Looney, J. W. (2009). Assessment and Innovation in Education. OECD Education Working Papers. Dostupné z http://dx.doi.org/10.1787/222814543073

Lukášová, H. (Ed.). (2012). Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení.. Praha: Asociace waldorfských škol.

Wiliam, D. (2011). Embedded formative assessment. Bloomington: Solution Tree Press.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (06.03.2022)

1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání

2. Funkce školního hodnocení

3. Sumativní a formativní hodnocení

4. Metody formativního hodnocení ve výuce (výukové cíle, kritéria hodnocení, zpětná vazba – popisná

zpětná vazba, práce s chybou, dotazování vedoucí k formativnímu hodnocení)

5. Autonomní hodnocení

6. Aktuální trendy v hodnocení žáků a doporučení pro praxi

Sylabus byl inovován v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Kurz je součástí vzdělávacího modulu pro rozvoj kompetencí studentů v oblasti evaluace a autoevaluace.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (09.02.2021)

Reflexe dosud používaných praktických postupů školního hodnocení v kontextu aktuálních trendů a potřeb žáků - na semináři

Návrh na inovaci svých dosavadních postupů hodnocení, jejich využití ve své praxi a reflexe (akční výzkum) - na semináři

Reflexe použitých postupů na posledním semináři, bližší informace na semináři

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK