PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie školy - OKNQ2Z110B
Anglický název: Theory of school
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D. (16.09.2019)
Předmět vybavuje posluchače znalostmi pro pochopení funkcí školy jako sociální instituce a specifické organizace, pro porozumění kultuře školy jako prostředí pro cílené vzdělávání, pro osobnostní a sociální rozvoj a kultivaci žáků. Klade důraz na proměnu modelu školy v evropském a světovém kontextu se zřetelem ke specifikům české školy, včetně modelů alternativních a inovačních. Prohlubuje klíčové koncepty, zejména škola jako komunita, škola jako učící se organizace, škola jako kulturní prostředí, autonomie a akontabilita školy, klima školy, škola ve vztahové síti aj.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D. (16.09.2019)

Kromě zprostředkování konceptuálních umožňuje získat praktickou zkušenost s aplikací poznatků školní pedagogiky pro analýzu vybraných aspektů života konkrétní školy a návrh její perspektivní trajektorie.

Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (06.10.2021)

Ve šk. roce 2021/2022 výuka probíhá běžnou formou v učebnách dle rozvrhu.

Moodle:

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8021

Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (14.09.2021)
Povinná:
  • DVOŘÁK, Dominik a Martin SEDLÁČEK, ed. Pedagogické vedení školy: Lidé v čele školy a učení žáků [Tematické číslo]. Orbis scholae. 2011, 5(3). ISSN 1802-4637.
  • HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0.
  • Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2021/2022 [online]. 1. Praha: ČŠI, 2021.
    Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Kriteria-hodnoceni/
  • MAREŠ, Jiří. Sociální klima školy. Pedagogická revue. 2000, 52(3), 241-253. ISSN 1211-4669.
  • POL, Milan. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
  • BERG, Gunnar, POL, Milan, ed. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6.
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • Zákon č. 561/2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.: školský zákon. In: Sbírka zákonů ČR. 2004, částka 190.

Doporučená:

  • DVOŘÁK, Dominik, Karel STARÝ a Petr URBÁNEK. Škola v globální době: proměny pěti českých základních škol. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.
  • HARGREAVES, Andy. Second international handbook of educational change. London: Springer, 2010. ISBN 9048126592.
  • HLOUŠKOVÁ, Lenka. Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4813-3.
  • CHVÁL, Martin a Jiřina NOVOTNÁ, ed. Pedagogický rozvoj školy: [sborník z konference INOSKOP]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-510-3.
  • KUČEROVÁ, Silvie. Proměny územní struktury základního školství v Česku. Praha: Česká geografická společnost, 2012. Geographica. ISBN 978-80-904521-8-3.
  • MOREE, Dana. Učitelé na vlnách transformace: kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
  • POL, Milan. Když se školy učí. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6130-9.
  • What Schools for the Future [online]. 1. Paris: OECD, 2001 [cit. 2019-09-10]. ISBN 9789264195004. Dostupné z: https://www.oecd-ilibrary.org/education/what-schools-for-the-future_9789264195004-en

 

Studijní pomůcky: Prezentace ze seminářů.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D. (16.09.2019)
  • Koncept sociální instituce. Škola jako sociální instituce a jako úroveň organizace vzdělávání.
  • Funkce školy (manifestní a latentní). Kritické teorie školy. Tlak globálních faktorů na národní státy a jejich tradiční modely školy. Příklady proměny školství ve vybraných vyspělých státech.
  • Škola jako běžná a specifická organizace. Charakteristiky organizace (prvky, struktury), chování lidí v organizaci. Škola jako specifická organizace (rozvolněná vazba).
  • Správa, řízení a vedení škol. Mise a vize. Základní přístupy k pedagogickému vedení školy. Význam stability a proces změny.
  • Škola jako společenství a učící se organizace. Škola a její partneři: spolupráce nebo konflikt.
  • Klima a kultura školy. Fyzické, organizační a sociálně-kulturní prostředí školy. Původ, shody a rozdíly pojmů kultura a klima organizace. Součásti kultury. Kultura efektivních škol. Způsob zjišťování a význam klimatu a kultury školy. Klima sboru, třídy – komponenty.
  • Čas a režim školy. Role extra-kurikulárních aktivit.
  • Změna školy jako instituce a organizace. Scénáře budoucnosti školy dle OECD a naplňování funkcí vzdělávací instituce v nich. Konkurence a trh ve školství. Teorie změny v organizaci.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (01.11.2019)

Seminární úkol 1: Prezentace vybrané inovativní školy u nás nebo v zahraničí s důrazem na způsob, jak škola naplňuje základní funkce vzdělávací organizace v podmínkách současné společnosti

Seminární úkol 2: Analytický popis školy, kde student působí, vykonával praxi (nebo jiné organizace po dohodě s vyučujícím) s využitím pojmů
kultura organizace, způsob řízení a vedení organizace, mise a vize. Sledování přítomnosti znaků efektivní školy.

Krátký písemný test ověřujících znalost analytických pojmů a problémů uvedených v seminárních úkolech 1 a 2.

Ústní diskuse o seminárním úkolu 2.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK