PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální a kulturní antropologie - OKNQ1Q110A
Anglický název: Social and Cultural Anthropology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. David Doubek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. David Doubek, Ph.D.
Prerekvizity : OKNQ1B108A
Je prerekvizitou pro: OKNQ1O122A, OKNQ1P128B, OKNQ1P125B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (21.02.2019)
Cílem kursu je seznámit studenty s oborem kulturní a sociální antropologie. Antropologie bude představena především ve své podobě vědy, která je pevně zakořeněná v terénu a která stojí na empirickém výzkumu. Studenti se seznámí se základními problémy, které historicky antropologii charakterizovaly, s nejvýznamějšími proudy antropologické teorie a vymezením zásadního předělu antropologie před fieldwork revolution a po ní. Dále se seznámí se základními tématickými oblastmi, kterým se antropologie věnovala - s koncepty ekonomie, společenského uspořádání a moci, příbuzenství a příbuznosti, náboženství a světového názoru.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (21.02.2019)

Murphy, R.F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha 1999, Sociologické nakladatelství.

Barnard A.: History and theory in anthropology. Cambridge 2000 : Cambridge University Press,

Malinowski, Bronislaw.: Argonauts of the western Pacific: an account of native enterprise and adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Guinea.

Evans-Pritchard, E. E.: Witchcraft, oracles, and magic among the Azande.

Benedictová, R.: Kulturní vzorce. Praha 1999, Argo

Shostaková M.: Nisa, dcera Kungů, Praha 1993, Mladá Fronta

Mead, M.: Coming of Age in Samoa. American Museum of Natural History. 1973.

 Články:

(A): Spradley, J.P., McCurdy, D.: Conformity & Conflict. Readings in Cultural Anthropology, Eight Edition. New York 1994, HarperCollins College Publishers.

Soukup, V.: Dějiny sociální a kulturní antropologie. Praha 1996, Karolinum.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (23.05.2019)

1. Úvod

Co je kulturní antropologie. Různá pojetí a definice pojmu kultura. Kultura je natura člověka. Klasické normativní pojetí a antropologické pojetí kultury. Neoténie - Odlišnost hominidizace. Specifická sexualita se zásadními sociálními dopady

 2. Metody

Zlom v antropologické metodologii, který přinesly výzkumy Malinowského a Boase. Specifický antropologický přístup ke zkoumaným lidem, k datům. Základní nástroje antropologického výzkumu: zúčastněné pozorování, rozhovor. Holistický přístup. Fieldwork jako sjednocující element napříč celým spektrem antropologických stylů, podoborů a moderní historií oboru. Výklad je dokládán příklady z vlastní výzkumné praxe.

3. Materiální kulturs

Materiální kultura. Artefakt a objekt. Charakteristika materiální kultury. Výklad rozdílu mezi artefaktem a (fyzikálním) objektem. Materiální kulturu nelze pochopit chemickými ani fyzikálními měřeními, její obsah a význam mohou sdělit pouze její uživatelé. Materiální pbjekty slouží řadě různých kulturních významů. Příklady významových odstínů, které v sobě skrývají dimenze materiální kultury jako jsou jídlo, oblékání, bydlení, architektura.

4. Ekonomická antropologie.

Výzkum hodnotových systémů spojených s různými hospodářskými formacemi, které se během lidské historie vyvinuly. Lov a sběr jako dominantní historický kulturně ekonomický model v němž koření koevoluce moderního lidského typu a kultury. Zahradnické a plužně zemědělské systémy. Pastevecké společnosti. Industriální společnost. Dar, směna, redistribuce, platidla.

Univerzalita směny. Dar (reciprocita) jako elementární forma směny, nacházející se ve všech společnostech. Dar a vztahy mezi lidmi. Dar jako reciprocita, dar jako závazek. M. Mauss a teorie daru. Potlač - dar jako prostředek boje o společenskou prestiž ? dar a zahanbení obdarovaného. Redistribuce. Daně, dávky, desátky. Obchod. Bartering, směnný obchod, obchod duchů. Obchod na trhu. Hledání společného jmenovatele (ceny) a omezení směnitelnosti zboží. Peníze a platidla. Formy peněz. Účelové peníze, možnost vnitřní směnitelnosti ?měny", hodnota peněz.

5. Manželství a rodina.

Výchozí antropologická definice manželství. Manželství jako univerzální instituce s množstvím variant. Zákaz incestu. Incest a biologie. Možné důvody zákazu incestu Zákaz incestu a exogamie - manželství jako směna žen mezi skupinami. Další směna související s manželstvím. Cena za nevěstu a věno. Typy, formy a možnosti manželských svazků. Monogamie a polygamie. Polygynie. Postavení žen v polygynních manželstvích. Polyandrie. Levirát a sororát. Další extravagantní formy: ženské manželství, ghost marriage, symbolické manželství Nayarů.

6. Úvod do studia příbuzenství.

Rozšířená rodina. Dva typy rodové posloupnosti. Rozdíly mezi patri a matriliniemi a jejich důvody. Klany. Totemismus. Manželská výměna. Vztahy vyhýbání se a vtipkování. Terminologie příbuzenství. Eskymácký typ. Súdánský typ. Havajský typ. Irokézský typ. Crow-omaha. Místo bydliště manželů.

7. Politická antropologie.

Otázky sociální koheze, kontroly, pořádku a násilí, práva, výkonu a distribuce moci ve všech lidských společnostech (se zvláštním důrazem na nestátní společnosti a neformální rovinu v moderních společnostech). Moc a politická organizace v předstátních společnostech. Moc a právo bez náčelníků a centrálních autorit. Big man v Melanésii. Autorita mimo rody a mimo stát. Formální a neformální prostředky sociální kontroly.

Konflikt a násilí. Násilí a agresivita. Jak je to s násilnou přirozeností člověka? Chtějí všechny společnosti na světě stejně válčit? Jsou všichni muži na celém světě bojovní? Dochází všude k týmž násilným trestným činům?Jak je to s instinktivní agresivitou a adaptací? Definice násilí u člověka. Boj jako komplexním kulturní odpověď. Je válka vyjádřením agresivity? Jak interpretovat válečné konflikty a kde hledat jejich zdroje? Válka jako veskrze kulturní fenomén. Příklady různých typů válek.

8. Světový názor.

Náboženství, kosmologie, nadpřirozené, sakrální a profánní. Odlišení pojmů magie a náboženství. Lze najít univerzální definici náboženství? Jeden nebo mnoho bohů, veřejná nebo soukromá náboženství, náboženství bez bohů a bez nadpřirozené moci, světská náboženství jako nacionalismy či totalitní ideologie. Teorie náboženství v antropologické tradici. Tylor a animismus. Marrett a animatismus. Moc nadpřirozeného. Náboženství a společnost. Funkcionalistická koncepce: Durkheim a sakrální vs. profánní. Marxistická koncepce. Náboženství jako ideologický prostředek ve třídním boji. Weberovo dědictví dialektiky mezi ideologií a ekonomickým životem ? protestantství a kapitalismus.

9. Magie a čarodějnictví.

Magie jako individuální metoda řešení problémů, domorodá metodologie. Frazerova definice magie. Sympatetická a homeopatická magie. ?Falešná? kauzalita. Magie a poezie ? principy magie a principy trópů. Metafora a metonymie. Malinovského koncepce magie. Magie a zvládání nebezpečí. Evans Pritchardova koncepce magie. Magie a kauzalita. Kauzalita věcná a kauzalita společenská. Kouzelnictví a čarodějnictví. Moderní věda a magie. Claude Lévi-Strauss a ?věda konkrétního? versus moderní věda abstraktního.

10. Náboženství.

Durkheimovo pojetí náboženství, sakrální a profánní. Rituály přechodu. Rituál - inscenovaná událost se standardními předpisy jako symbolický nástroj proměny společenské identity, nástroj proměny prostoru a času. Iniciace. Struktura rituálu přechodu podle Van Gennepa. Revitalizační hnutí. Problematika kulturní změny. Revitalizační hnutí jako výrazný příklad souhry individuálního činitele a nadindividuálních kulturních procesů. Cargo kulty na Nové Guineji. James Mooney a jaho cesta po stopách Ghost dance v Severní Americe.

11. Jazyk.

symbolické systémy, písmo Kultura jakožto symbolický systém. Jazyk jakožto model pro teorii kultury, zdroj antropologických dat, vztah mezi kulturou a jazykem. Základní témata lingvistické antropologie. Jak se projevují v mluvě různé sociální procesy, jak uvažovat o vztahu myšlení a kultury. Problematika vztahu mezi gramotností a kulturním vývojem.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (21.02.2019)

Kurz je zakončen zápočtem, jehož podmínkou je aktivní účast na přednáškách a seminářích a zkouškou, která vychází z písemné práce ze zadaného textu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK