PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k dějinám výchovy - OKNQ1P112A
Anglický název: Seminar on History of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNQ1P101A
Je prerekvizitou pro: OKNQ1P118A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.01.2019)
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu. V centru zájmu antropologicky laděné pedagogiky je vnímání výchovy jako zapojení jedince do kulturního a společenského dění.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (21.01.2019)

Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci a demokratizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka) k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (29.01.2021)

Distanční forma výuky

V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí MS Teams. Konkrétní odkaz/kód bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.

Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Přihlašovací údaje dostanou studenti v dostatečném předstihu před prvním setkáním.

Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.01.2019)

CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.

GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc, Hanex, 1996. ISBN 80-85753-09-6.

KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2429-4.

LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.

LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformně pedagogické koncepce). Praha, Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.

RICHÉ, P. - VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2.

RÖHNER, R. - WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.

RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (21.01.2019)

75 % docházka na semináře.

Aktivní účast na seminářích.

K zápočtu je požadováno písemné zpracování jednoho z nabízených témat do podoby seminární práce, příp. i prezentace daného tématu.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (01.03.2021)

Obsahové vymezení:

1. Výchovný ideál v antice a v křesťanství.

2. Humanistická a protestantská tradice české školy - J. Blahoslav, J. A. Komenský

3. Klasikové pedagogiky - Locke, Pestalozzi, Herbart.

4. Koncept přirozené a svobodné výchovy - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj

5. Výchova člověka, právo dítěte na úctu.

6. Rozvoj dívčího školství

7. Rozvoj škol pro osoby se znevýhodněním.

8. Pedagogický reformismus - české země, zahraničí. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK