Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.01.2019)
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu. V centru zájmu antropologicky laděné pedagogiky je vnímání výchovy jako zapojení jedince do kulturního a společenského dění.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (24.01.2019)
The subject deepens the students' knowledge of the history of pedagogy, especially with regard to the historical anchoring of selected thought directions that speak in pedagogical and wider socio-scientific discourse. The focus of anthropologically tuned pedagogy is the perception of education as an individual's involvement in cultural and social events.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (21.01.2019)
Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci a demokratizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka) k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (24.01.2019)
The goal of the seminar is to recall and update the ideas that led to the gradual humanization and democratization of education, a deviation from the clearly authoritative leadership of the child (the pupil) to turning to a child, emphasizing the concept of natural and free education, and connecting school and active life.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (29.01.2021)
Distanční forma výuky
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí MS Teams. Konkrétní odkaz/kód bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Přihlašovací údaje dostanou studenti v dostatečném předstihu před prvním setkáním.
Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.01.2019)
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc, Hanex, 1996. ISBN 80-85753-09-6.
KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2429-4.
LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.
LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformněpedagogické koncepce). Praha, Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
RICHÉ, P. - VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2.
RÖHNER, R. - WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc, Hanex, 1996. ISBN 80-85753-09-6.
KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2429-4.
LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.
LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformněpedagogické koncepce). Praha, Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
RICHÉ, P. - VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2.
RÖHNER, R. - WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (21.01.2019)
75 % docházka na semináře.
Aktivní účast na seminářích.
K zápočtu je požadováno písemné zpracování jednoho z nabízených témat do podoby seminární práce, příp. i prezentace daného tématu.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
75% attendance at seminars. Active participation in seminars. Credit is required to write one of the offered topics in the form of seminar work, or.presentation of the topic.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (01.03.2021)
Obsahové vymezení:
1. Výchovný ideál v antice a v křesťanství.
2. Humanistická a protestantská tradice české školy - J. Blahoslav, J. A. Komenský