PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář z obecné didaktiky - OKNQ1P105A
Anglický název: General Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Korekvizity : OKNQ1B108A, OKNQ1P101A, OKNQ1P102A, OKNQ1P103A, OKNQ1P104A, OKNQ1P106A, OKNQ1P107A
Je korekvizitou pro: OKNQ1P101A, OKNQ1P102A, OKNQ1P103A, OKNQ1B108A, OKNQ1P106A, OKNQ1P107A, OKNQ1P104A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (16.09.2019)
Seminář přináší prohloubení znalostí z obecné didaktiky, rozšíření analytických schopností a dovedností odborné argumentace. Náplní semináře bude zpracování hloubkové analýzy záznamu vyučovací hodiny, diskutování kritérií kvalitní výuky a propojování teoretických poznatku s náhledem na praktické výukové situace.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)

Studující analyzuje vyučovací hodinu z hlediska výchovně vzdělávacích cílů, výukových strategií a hodnocení výsledků učení žáků. Navrhne odborně zdůvodněné alternativní výukové postupy.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (02.10.2020)

V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu, přihlašovací údaje dostanou studenti před prvním setkáním.
Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.

Literatura -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (16.09.2019)

Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř.
Kurikulum G: virtuální hospitace [Online]. (2014). Retrieved from https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=1645
Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál.
Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp
Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Vyd. 2). Praha: Portál.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (16.09.2019)

Strukturovaná odborná esej na téma analýzy záznamu vyučovací hodiny:

  1. Východiska zadání úkolu
  2. Doporučený postup při analýze virtuální hospitace
  3. Analytické pohledy: 
    • Výchovně vzdělávací cíle
    • Výukové strategie
    • Model výuky
    • Výukový obsah a jeho strukturace
    • Metody výuky
    • Didaktické prostředky
    • Výsledky učení žáků
  4. Návrhy alternativních výukových postupů a jejich odborné zdůvodnění
  5. Průběžná konzultace k otázkám plnění úkolu
  6. Reflexe vypracování úkolu
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (16.09.2019)

Podmínkou zakončení předmětu je odevzdání seminární práce dle zadání.

Práce bude podrobnou didaktickou analýzu vybraného videozáznamu vyučovací hodiny. Studující práci zpracují ve dvojici, součástí bude diskuse a odborné zdůvodnění alternativních výukových strategií.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK