PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní třída - OKNPP13065
Anglický název: Classroom peer group
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNPP13101
Záměnnost : OKN231407
Je neslučitelnost pro: OKN2314501
Je záměnnost pro: OKN2314511, OKNZ0Q117B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2013)
Kurz nabízí prohloubení teoretických znalostí o školní třídě a praktických postupů při její organizaci. Oborové zázemí tvoří zejména sociální a vývojová psychologie. Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí pedagogické praxi.
Literatura
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2013)

Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK.

Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton.

Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK.

Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK.

Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál.

Hermochová, S. (2004). Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK.

Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál.

Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.

Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU.

Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.

http://klima.pedagogika.cz/  

 

Sylabus
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2013)

 

V kurzu bude věnována pozornost následujícím tématům:

·       Definice skupiny. Typologie skupin. Malá sociální skupina. Skupinová struktura a dynamika. Role a pozice ve skupině.

·       Utváření skupin. Vývoj školní třídy jako sociální skupiny s ohledem na věk žáků/yň.

·       Diagnostika třídy, hlavní diagnostické metody - pozorování, rozhovory, dotazníky.

·       Sociometrické dotazníky, jejich užití, zpracování a interpretace. Ukázka dotazníku.

·       Narušené vztahy ve skupině, šikana.

·       Dívky a chlapci ve skupině.

·       Kolektiv s postiženými dětmi, dětmi cizinců aj.

·       Třídní komunitní kruhy, třídnická setkání.

·       Školy v přírodě, adaptační programy a další možnosti stmelování kolektivu.

·       Soukromí versus škola, "šedé zóny" ve znalosti dětí a komunikaci s nimi (facebook, kroužky, rodinní příslušníci aj.)

·       Hlavní důvody nekázně a postupy k jejímu zvládání.

·       Ne/oblíbené třídy a děti z pohledu vyučujících.

·       Vztahy mezi třídami. Škola jako skupina.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK