PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci - OKNPP13062
Anglický název: Mental disorders in chilhood and adolescence
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc.
Prerekvizity : OKNPP13101
Záměnnost : ONPP13062
Je záměnnost pro: OKNPP1421
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (03.02.2019)
Předmět Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci podává přehled poruch,s nimiž se učitel ve své praxi může u žáků setkat. Tyto poruchy jsou vykládány, pokud je to možné, v jejich vývojové dynamice. Součástí výkladu je také náprava a rehabilitace u některých poruch. Učitelé v současnosti v souvislosti s inkluzí budou muset řešit více výukových potíží vznikajících z rozličných příčin, které budou mít zdroj v patologii. Cílem předmětu však nemůže být předložení vyčerpávajícího popisu všech možných obtíží, může budoucím pedagogům pouze zprostředkovat základní orientaci ve vybrané psychologické problematice.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (01.02.2019)

Literatura:

Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, Praha 2012

Hort. Vl. A kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie, Portál, Praha, 2008

 

Doporučená:

z doporučené literatury si student vybere jen některé z titulů  podle svého zájmu

Comer,R.J., Abnormal psychology, New York, Worth Publishers 2007

Čermák, I.,Klimusová,H., Vízdalová, H. : Deprese v dětství a její vztah k problémům chování. Československá psychologie, 49, 2005. č.3, 223 -236

Drtílková,I., Šerý,O. et al., Hyperkinetická porucha: ADHD, Praha, Galén 2007

Dunovský,J., Dytrych,Z., Matějček,Z., Týrané,zneužívané a zanedbávané dítě, Praha, Grada 2005

Hosák,L., Hrdlička,M., Libiger,J., Psychiatrie a pedopsychiatrie, UK Karolinum Praha  (pro studenty dostupné na webu)

Hulanováml., Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality,Praha, Triton 2012

Fafejta,M., Sexualita a sexuální identita, Sociální povaha přirozenosti, Praha, Portál 2016

Fisher,S., Škoda,J. : Sociální patologie. Praha. Grada Publishing 2009

Jedlička,R., Psychosociální vývoj dítěte a jeho poruchy z hlediska hlubinné psychologie, Praha PedF UK 2003

Jedlička,R., Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie, Praha, Portál 2011

Jedlička,R. a kol., Poruchy socializace u dětí a dopspívajících, Prevence životních selhání a krizová intervence, Praha, Grada 2015

Jessor,R. (ed.) : New perspectives on adolescent risk behavior. New York.  Cambridge University Press 1998

Kiesner,J., Kerr, M. : Families,peers and contexts as multiple determinants of adolescent problem behavior, Journal of Adolescence, 27, 2004, str. 493-495

Kolář,M., Bolest šikanování. Praha. Portál 2005

Kohoutek,J., Kocourková,J. :Sebevražedné chování. Praha. Portál 2003

Kohoutek,R., Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy, Brno, MU 2007

Komenda,A., Sociální deviace: Historická východiska a základní teoretické přístupy, Olomouc, UP 1999 

Krch,F.D. a kol., Poruchy příjmu potravy, Praha, Grada 2005

Kršek,P-. a kol.,Epilepsie a škola, Praha,  občanské sdružení EpiStop. 2012

Kucharská,A. a kol., Specifické poruchy učení a chování, Praha, Portál 1998

Langmeier,J., Langmeierová,M., Krejčířová, D. : Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha. H. and H. 1998

Lerner,R.M., Steinberg,L. (eds.) : Handbook of adolescence psychology. Hoboken. John Wiley and Sons 2009

Malá,E., Schizofrenie v dětství a adolescenci, Praha, Grada 2005

Malá,E., Dítě a stres, Praha, Tigris 2007 

Malá,E., Pavlovský P., Psychiatrie, Praha,Portál 2002

Martínek, Z., Agresivita  a kriminalita školní mládeže, 2. rozšířené vydání, Praha, Grada 2015

Matoušek,O.,Matoušková,A., Mládež a delikvence, Praha,Portál 2013

Nešpor,K., Návykové chování a závislosti: Současné poznatky a perspektivy léčby, Praha, Portál 2013

Nielsen Sobotková,V. a kol., Rizikové a antisociální chování v adolescenci, Praha, Gtada 2014

Nolen-Hoeksema,S., Abnormal psychology, New York, McGraw-Hill  2012

Papežová, H. a kol., Spektrum poruch příjmu potravy: Interdiscipkinární přístup, Praha, Grada 2010

Parritz,Z.H.,Troy,M.,Disordersof Childhood: Development and Psychopatology, Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning 2014

Poněšický,J., Neurózy, psychosomatická onemocnění a psychoterapie, Praha, Triton  2012 

Riefová,S.F., Nesoustřeěné a neklidné dítě ve škole:praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD, Praha, Portál 1999

Říčan,P., Krejčířová,D. a kol., Dětská klinická psychologie, Praha, Grada 2006

Sobotková,V.N. a kol. : Rizikové a antisociální chování   v adolescenci. Praha.  Grada 2014

Schneider,B.H., Hastings,P.D., Guyer,A., Brendgen,M., Cwinn,E., Child psychopatology:From infancy to adolescence, New York,  Cambridge university press 2014

Svoboda,M. a kol.: Psychopatologie a psychiatrie, Portál,Praha,2006

Urban,L., Dubský,J.,Bajura,J., Sociální deviace, Plzeň, Vyd. Aleš Čeněk 2012

 

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (23.09.2019)

                     

 Obsah kurzu :   Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci

Pojem vývoj, základní vývojové procesy, podmínky vývoje 

odchylky od normy v nástupu vývojových změn

genetické a psychogenní faktory, vývojové determinanty 

příčiny duševních poruch

Chápání normality, vymezení normy, pojem porucha, znaky psychických poruch

klasifikace duševních poruch

 

symptomy duševních poruch:

poruchy poznávacích a emočních  procesů

poruchy jednání

poruchy vědomí

poruchy osobnosti

 

Organické psychické poruchy

Mentální retardace, demence

Dětská mozková obrna

Epilepsie

Úrazová traumata hlavy

 

Poruchy způsobené prostředím

Psychická deprivace v dětství

Syndrom CAN

 

Neurotické poruchy,   poruchy vyvolané stresem  a somatoformní poruchy

Úzkostné poruchy se začátkem specifickým pro dětství

Generalizovaná úzkostná porucha

Obsedantně-kompulzivní porucha

Panická porucha

Konverzní poruchy

Postraumatická stresová porucha

 

Psychotické poruchy

Schizofrenie

Afektivní poruchy

Bipolární afektivní porucha

Depresivní syndrom v ontogenezi

 

Pervazivní vývojové poruchy

Dětský autismus

Atypický autismus

Aspergerův syndrom

Rettův syndrom

Hellerův syndrom a dal.

 

Poruchy chování a emocí

Poruchy chování

Smíšené poruchy - chování, emoce

Disharmonický vývoj osobnosti

Návykové a impulzivní poruchy

Závislosti

Poruchy příimu potravy

Poruchy pohlavní identity a sexuální preference

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (01.02.2019)

Předmět bude zakončen didaktickým testem pro  ověření získaných vědomostí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK