Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)
Souvislá praxe na SŠ jakožto klíčová součást didaktické přípravy poskytuje studentům navazujícího magisterského studia ZSV příležitost rozvíjet své didaktické znalosti a kompetence učitele v reálném prostředí škol za podpory fakultního učitele a oborového didaktika; v tomto smyslu představuje bezpečné studijní prostředí pro získávání prvních rozsáhlejších pedagogických zkušeností s vyučováním studovaného oboru na úrovni střední školy. Souvislá praxe sestává z náslechů, vypracování didaktických příprav, realizování výuky a jejího evaluování. Nedílnou součástí praxe je spolupráce s fakultním učitelem a oborovým didaktikem (případně s dalšími odpborníky působícími na pracoviště praxe či pedagogické fakultě) a též účast na činnostech probíhajích v místě praxe. Po završení praxe studenti absolvují individuální či kolokviální pohovor opírající se o portfolium podkladů prokazující realizaci činností proběhnuvších v rámci praxe. Součástí portfolia jsou především záznamy z náslechů, didaktické přípravy zpracováné v podobě tematického plánu, meteriály použité ve výuce, ukázky výstupů studentských činností, evaluační dotazník fakultního učitele a sebereflexivní zpětnovazební zhodnocení. Je třeba, aby didaktické výstupy ze souvislé praxe byly ve shodě s RVP a svoji kvalitou prokazovali očekávanou míru orientace studentů ve studovaném oboru, jejich schopnost plánovat, realizovat a evaluovat výuku a též komunikovat na patřičné odborné úrovni. Portfolium ze souvislé praxe by se mělo stát součástí oborově didaktického portfolia studentů, jež by mělo studentům usnadnit vstup do budoucí pedagogické praxe. Bližší aktualizované informace pro daný běh praxí jsou dostupné na stánkách katedry: http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/oborova-praxe/dvouoborove-studium/souvisla-praxe-na-ss-s-reflexi-dvouoborove-st-zimni .
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)
Continuous Teaching Practice at Higher Secondary School (Intership) is composed of teaching observation and the reflection of lessons lead by the mentor of the practice at secondary schools. The students prepare their own lessons which they carry out. Didactic preparation is compiled in writing as a thematic plan including the description of interactive methods which are relevant for the selected topic and which have been used during the lesson. Didactic outcomes from the field practice must be consistent with the required knowledge, skills and competencies according to the Framework Educational Programme. The outcome is reflected with the mentor. The student processes the practice portfolio which contains both the preparation and reflection, containing both the didactic evaluation and auto evaluation. The reflection is presented and discussed in reflective seminars following the practice. The seminar offers structured feedback on the carried-out lesson outcomes of the students at continuous field practice at secondary schools and helps processing of own teaching experience. The students analyse the subject matter of individual Social Science disciplines in preparations for the lessons. They compare the stated aims to the outcomes of the students at evaluation. The students consult the troubles when teaching individual Social Science topics.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)
Student/ka absolvující úspěšně Souvislou praxi zvládá profesní činnosti popsané v Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi (viz soubor Soubor profesních kvalit studenta na oborové praxi dostupný na internetové adrese Střediska praxe PedF UK: http://pages.pedf.cuni.cz/spp/hodnoceni-studentu-na-praxi/).
V souladu se Souborem profesních kvalit studenta na pedagogické praxi můžeme konstatovat, student/ka díky souvislé praxi rozvine své profesní kvality v následujích aspektech:
plánování výuky;
komunikačních dovedností;
řízení učebních procesů;
hodnocení žáků (a diagnostiky vzdělávacíh potřeb žáků);
reflexe výuky;
reflexe profesního rozvoje;
a to tím způsobem, že dokáže výše uvedené činnosti provádět efektivně a samostatně (či mírnou podporou zavádějícího učitele či mentora). (Konkrétní charkteristiky kompetencí vázaných na uvedené oblasti jsou osaženy ve zmíném dokumentu.)
Z perspektivy oborové didaktiky OV a SV je třeba vyzdvihnout následující dovednosti:
má základní didaktické znalosti vzdělávacích obsahů týkajících se oblastí, které student na praxi odučil;
umí didakticky pracovat se společensky aktuálními a kontroverzními tématy;
zvládá diskusi a dialogické formy výuky
dokáže ve výuce zohledňovat studentské prekoncepty a miskoncepty;
zohledňuje etický a interdisciplinární rozměr výuky.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)
Bendl, Stanislav a kol. Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 554 s.ISBN 978-80-7290-517-1.
HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.
KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. S214 – 228
Mazáčová, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s.ISBN 978-80-7290-673-4.
Píšová, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 133 s.
ISBN 978-80-7395-024-8.
Spilková, Vladimíra a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. [Praha]: Retida spol. s r.o., 2015. 197 stran. ISBN 978-80-260-9405-0.
Žák, Vojtěch. Metody a formy výuky: hospitační arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. 27 s. ISBN 978-80-87063-61-3.
TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.
Doporučená literatura:
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.
PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.
MOREE D. & Varianty (kol.). Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Člověk v tísni, o.p.s., Praha 2008.
PETTY, G. : Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013.
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)
Sylabus předmětu
Seznámení s charakterem a smyslem souvislé praxe;
Seznámení s podmínkami a možnostmi plnění praxe;
Proškolení studentů učitelství před pedagogickými praxemi - prostřednictvím moodlu;
Příprava na realizaci praxe (odevzdávání patřičných podkladů a informací, konzultace j budoucím praxím);
Seznámení s kurikulem a prostřeím školy;
Realizice náslechů a jejich evaluace s fakultním učitelem;
Studium teoretických pramenů k didaktice a vzdělávacím obsahů;
Vypracování příprav, výuka a její následná evaluce s fakultním učitelem;
Hospitace výuky uskutečněná oborovým didaktikem, odborníkem z pedagogické fakulty či kolegou studentem;
Účast na dalších výchovně vzdělávacích aktivitách školy kromě samostatné vlastní výuky (schůze, exkurze, dozory, plánování projektů, párová výuka atd.);
Vypracovávání portfolia;
Evaluce praxe a sdílení zkušeností prostřednictvím kolokvia.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)
Počínaje zimním semestrem ak. r. 2018 - 2019 mají všichni studenti přihlášení k plnění souvislé praxe povinnost absolvovat elektronický kurz"Proškolení studentů učitelství před pedagogickými praxemi". Cílem kurzu je získat poznatky v řadě významných oblastí, které jsou nezbytné pro přípravu studenta na realizaci pedagogických praxí na základních a středních školách a také v různých typech školských a poradenských zařízení. Kurz seznamuje studenty se základními pravidly, požadavky a právy studenta v průběhu konání pedagogických praxí. Významnou součástí elektronického kurzu je proškolení studenta v oblasti minima školských právních předpisů, dále se kurz věnujeZákonu č. 101/2000 o ochraně osobních údajů, v neposlední řadě jsou studenti informováni o koncepčních otázkách práce současné školy. K přihlášení do kurzu, dostupného na adrese https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2463, je třeba být přihlášet do prostředí Moodlu UK a znát vstupní heslo (dozvíte se o vyučujícího).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)
Požadavky oborového didaktika k udělení zápočtu za souvislou praxi:
Splnění všech klíčových požadavků (vyplývajícíh též ze směrnice k souvislé pedagogické praxi vypracované Střediskem pedagogické praxe na PedF): především hospitování požadovaného počtu náslechů, odučení požadovaného počtu výukových celků s následnými reflexemi s fakultním učitelem, smysluplná spolupráce s fakultním učitelem a oborovým didaktikem.
Včasné odevzdávání požadovaných podkladů potřebných pro průběh souvislé praxe (Dohody o provedení práce, ohlašování informací souvisejících s průběhem praxe /např. rozvrh a jeho změny/)
Včasně odevzdané, řádně a přehledně zpracované portfolio a účast na evaluačním setkání.
Konkrétní termíny průběhu praxe a plnění stanovených povinností naleznete na stárnce katedry: http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/oborova-praxe/dvouoborove-studium/souvisla-praxe-na-ss-s-reflexi-dvouoborove-st-zimni.
Zápočet bude udělen na základě individuálního či kolokviálního pohovoru nad portfoliem. Termíny pohovorů budou vypsané v SISu.