PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praxe 1 - OKNO4O013A
Anglický název: Practice 1
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)
Předmět Praxe 1, který navazuje na úvodní Oborovou praxi (v rámci bakalářského studia) a který předchází souvislým pedagogickým praxím na ZŠ a SŠ., umožňuje studentům získat zkušenost s oblastí praxe vyučování Výchovy k občanství a společnských věd (především Občanského s společenskovědného základu). Prostřednictvím Praxe 1 získávají studenti představu o podobách, možnostech, nárocích a obtížích výuky studovaného oboru. Tato praxe zprostředkovává studentům příležitost poznat prostředí konkrétních škol, seznámit se s lokálním kurikulem, hospitovat, reflektovat a diskutovat průběh výuky VkO a OSZ, zakusit roli vyučujícího a reflektovat svoji výuku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)
Absolventi předmětu Praxe 1 získávají jasnější povědomí o průběhu výuky studovaného oboru, umí lépe sledovat jevy pro oborovou didaktiku, kvalitněji reflektovat a komunikovat svá pozorování a hlouběji promýšlet témata, jež se vynořila během praxe.zpoznávat v jejich budoucí profesi příležitost pro naplňování životního smyslu;
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)

 

Základní literatura ke studiu:

  • Bendl, Stanislav a kol. Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 554 s.ISBN 978-80-7290-517-1.
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.
  • KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. S214 – 228
  • Mazáčová, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s.ISBN 978-80-7290-673-4.
  • Píšová, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 133 s.
    ISBN 978-80-7395-024-8.
  • Spilková, Vladimíra a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. [Praha]: Retida spol. s r.o., 2015. 197 stran. ISBN 978-80-260-9405-0.
  • TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.

Další doporučená literatura:

  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
  • JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido 2007.
  • JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT,P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.
  • LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
  • PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.
  • Píšová, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 133 s. ISBN 978-80-7395-024-8.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.
  • STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučováníBrno: MU 2016.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučováníBrno: MU 2016.
  • ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
  • TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)

Tematická osnova předmětu 

  1. Seznámení studentů s pojetím Praxe 1 a se systémem praxí v navazujím studiu
  2. Koncepce klinické školy  a podoby spolupráce s fakultními učiteli
  3. Specifika oborové didaktiky OV a ZSV a rozdílná pojetí výuky OV a ZSV na odlišných typech typy škol;
  4. Uvedení do problematiky hospitace a evaluace výuky
  5. Možnosti didaktického rozboru videozáznamu výuky
  6. Seznámení s vybranými výukovými metodami a postupy významnými pro OV a ZSV
  7. Základní didaktických zásady týkající se řízení třídy a práce se společenskovědním obsahem
  8. Příklady dobré a špatné praxe
  9. Inovativní didaktické postupy
  10. Evaluce proběhnuvší praxe
  11. Profesní a osobnostní růst učitele a příprava na souvislou praxi
  12. Profesní portfolio
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)

Požadavky oborového didaktika k udělení zápočtu za Praxi 1:

  1. Splnění požadovaného počtu hodin praxe;

  2. Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK