PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Statistika ve škole i v pedagogickém výzkumu - OKNM4M0V1C
Anglický název: Statistics in school and in pedagogical research
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKNM3M014A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. František Mošna, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)
Pro učitele matematiky jsou kurzy o statistice důležité především ze dvou důvodů. Předně statistické metody a elementy pravděpodobnosti jsou součástí látky základních a středních škol a statistická gramotnost představuje jednu z požadovaných kompetencí žáků/studentů. Vedle toho statistické metody mohou sloužit jako užitečný nástroj při vlastní práci učitele spočívající jak v prezentaci, hodnocení či porovnávání výsledků a v pedagogickém výzkumu. Kurs se zaměřuje především na didaktické aspekty výuky statistiky a na aplikace těchto nástrojů v pedagogických šetřeních. Je veden formou seminářů a diskusí, je akcentována samostatná příprava a jejich vlastní promýšlení problémů a otázek.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (10.09.2021)
Celková časová zátěž studenta 109,0
Odpovídající množství kreditů 4
   
Zakončení Zk
   
Přímá výuka  
   
Cvičení: 10
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 18 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin
Literatura
Poslední úprava: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)

MOŠNA, F.: Pravděpodobnost a náhodné veličiny. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-930-8

MOŠNA, F.: Základní statistické metody. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-972-8

MOŠNA, F.: Pojetí pravděpodobnosti a statistiky ve výuce. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-339-9

HENDL, J.: Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2

CHRÁSKA, M.: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3

PLOCKI, A.;  TLUSTÝ, P.: Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007. ISBN 978-80-7196-330-1

ROBOVÁ, J.; HÁLA, M.; CALDA, E.: Matematika pro střední školy, Komplexní čísla, kombinatorika, pravděpodobnost a statistika.Praha: Prometheus, 2013. ISBN 978-80-7196-425-4

ROBOVÁ, J. a kol.: Sbírka aplikačních úloh ze středoškolské matematiky. Praha: Prometheus, 2014. 978-80-7196-445-2

http://statisticsonweb.tf.czu.cz

www.czso.cz/csu/czso/vzorove_lekce_pro_ucitele

www.skolaci.com/statistika-pro-8-rocnik-priklady/22366

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)
  • požadavky na zkoušku: Ke zkoušce si student vybere téma z počtu pravděpodobnosti nebo ze statistiky a připraví si písemně jeho didaktické zpracování pro konkrétní výuku na zvolené úrovni. Jedna část zkoušky bude probíhat formou rozhovoru o této práci. Druhá část bude zjišťovat znalosti o pojmech, souvislostech z pravděpodobnosti a statistiky a bude prověřovat celkový přehled studenta v této oblasti.   
Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. František Mošna, Ph.D. (02.02.2022)

• statistická šetření, jejich vlastnosti, podmínky a metody, strategie získávání statistických dat, dotazníky

• zpracování statistických dat, tabulky, grafy, charakteristiky

• didaktické aspekty statistických šetření, zdroje statistických dat, volba metod, historický exkurz

• zpracování statistických dat v programu Excel

• typy statistických dat, normalita a další vlastnosti, detekce odlehlých hodnot

• didaktické přístupy k výuce pravděpodobnosti, pojetí pravděpodobnosti (statistická, propenzitní, logická, subjektivní), volba metod, historický exkurz

• principy nezávislosti, podmíněná pravděpodobnost, Bayesův vzorec

• učebnice statistiky a pravděpodobnosti, problém názvosloví, internetové zdroje pro výuku statistiky

• základy inferenční statistiky, princip testování hypotéz, metoda falzifikace K. Poppera, výzkumný přístup

• porovnávání skupin dat (dvouvýběrové testy, ANOVA)

• souvislost skupin dat (korelace, regrese)

• práce s kategoriálními daty, kontingenční tabulky

Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. František Mošna, Ph.D. (12.10.2021)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8114

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK