Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)
Předmět se soustředí na klíčové pojmy (e-learning, OER, LO, MOOC, otevřené vzdělávání aj.) a na didaktické aspekty a otázky využití ICT učitelem k vytvoření edukačního prostředí, v němž může učitel podpořit klíčové procesy probíhající ve školním vzdělávání a vytvořit optimální podmínky pro spolupráci a komunikaci mezi účastníky výuky, a to jak prostřednictvím lokální počítačové sítě, tak Internetu. Studenti učitelství se tak seznamují se základními metodickými postupy, jak si učitel, resp. žák pomocí počítače a počítačových sítí buduje a rozvíjí vlastní pracovní prostředí, v němž se žák může učit, plnit své úlohy, archivovat výsledky své práce, sdílet nástroje potřebné pro učení a v němž učitel může vyvíjet své přípravy na výuku, využívat podpůrné nástroje k realizaci a vyhodnocování své vlastní pedagogické práce a výsledky učební činností žáků. Předmět se zaměřuje na virtuální vzdělávací kolaborativní prostředí, technologickou podporu pro distribuci vzdělávacího obsahu, pedagogickou komunikaci, kolaboraci mezi účastníky výuky, sdílení prostředků a zpětnou vazbu, pracovní prostředí učitele a žáka, využití technologií pro monitorování, dokumentaci a archivaci průběhu a výsledků výuky a evaluaci výukového software a informačních zdrojů pro potřeby vzdělávání.
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)
The course focuses on fundamental concepts (e-learning, e-portfolio, OER, LO, LOR, MOOC, open education etc.) and on didactic (pedagogical) aspects and questions of ICT applications for educational environment arrangement, for key process support running in school education and for optimal conditions arrangement for collaboration and communication in comupter networks among all actors participated in education. The Student teachers familiarise with main methods and procedures, how teachers or learners can arrange and develop his/her own working space using computers and computer networks whereof learners can learn, organise activities, save and archive outcomes of his/her works, share tools and knowledge or whereof teachers can develop his/her teaching plans, use available instructional tools, aids for assessments and control methods. The course is dedicated to virtual educational collaborative environments, technology support for learning content distribution, pedagogical communication, collaboration among all actors of education, sharing of tools and feedback, learner/teacher working space, for monitoring and archiving learning and instructional processes, etc.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (30.11.2021)
Online opora k předmětu je připravena v moodle https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2129
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: http://dougiamas.com/writing/constructivism.html
ČERNOCHOVÁ, M., JEŘÁBEK, J. Moodle a jeho využití ve školním prostředí. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.
ČERNOCHOVÁ, M., VAŇKOVÁ, P. KD8 E-learning ve školní praxi. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.
From Books to MOOCs? Emerging Models of Learning and Teaching in Higher Education. (Eds.) E. De Corte, L. Engwall, U. Teichler. Wenner-Gren International Series. Vol. 88. Stockholm, 2015.
Open Educational Practices and Resources. Eds. Guntram Geser. OLCOS Roadmap, 2012. ISBN 3-902448-08-3.
moodle.org
mahara.org
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: http://dougiamas.com/writing/constructivism.html
ČERNOCHOVÁ, M., JEŘÁBEK, J. Moodle a jeho využití ve školním prostředí. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.
ČERNOCHOVÁ, M., VAŇKOVÁ, P. KD8 E-learning ve školní praxi. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.
From Books to MOOCs? Emerging Models of Learning and Teaching in Higher Education. (Eds.) E. De Corte, L. Engwall, U. Teichler. Wenner-Gren International Series. Vol. 88. Stockholm, 2015.
VÁŇOVÁ,T., VÁŇOVÁ,A. Moodle v síti. PragoData Consulting : Brno, 2009.
SAK,P., MAREŠ,J., NOVÁ,H., RICHTER,V., SAKOVÁ,K., SKALKOVÁ,J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007.
Open Educational Practices and Resources. Eds. Guntram Geser. OLCOS Roadmap, 2012. ISBN 3-902448-08-3.
moodle.org
mahara.org
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)
V rozsahu studijních textů, materiálů na moodle.org a a výuky v seminářích:
1. Vysvětlení základních pojmů (e-learning, OER, VLE, LMS, e-portfolio, Open Access, aj.)
2. Příklady OER digitálních vzdělávacích materiálů a učebních objektů. Kritéria pro hodnocení digitálních zdrojů pro potřeby aplikování e-learningu v běžné školní praxi.
3. Právní otázky spojené s používáním a sdílením digitálních zdrojů.
4. MOODLE: charakteristika nástrojů a funkcí pro práci učitele.
5. MOODLE: modelové příklady využití v běžné školní praxi. Výhody a nevýhody jeho využití z hlediska učitele/žáka.
6. MAHARA: principy práce a používání. Výhody a nevýhody jejího využívání z hlediska učitele/ žáka / školy.
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)
In accordance with textbooks, materials on moodle.org and themas discussed on seminars:
1. Explanation of basic concepts (e-learning, e-portfolio, OER, VLE, LMS, Open Access, Khan Academy, etc.).
2. Examples of OER digital educational materials and learning/teaching objects. Criterias for evaluation of digital resources applied in e-learning in everyday school practice.
3. Legal issues related to the use and sharing of digital resources.
4. MOODLE: tools and features for teachers/tutors/course designers
5. MOODLE: some models how Moodle is applied in everyday school practice. Advantages and disadvantages of its use in terms of teacher / pupil.
6. MAHARA: principles of work and use. Advantages and disadvantages of using MAHARA/ e-portfolio from a teacher / pupil / school perspective.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (30.11.2021)
Předmět je určen studentům 2.r. NMg Učitelství IKT. Inovace kurzu bude reagovat na zkušenosti a poučení získané se zavedením bezkontaktní on-line výuky na ZŠ a SŠ v důsledku COVID pandemie v 2020 a 2021, na nové technologické možnosti a na výsledky výzkumů u nás a v zahraničí. Pozornost bude věnována mimo jiné mezinárodním projektům eTwinning (v ČR je do Twinningu zapojeno 3600 škol a 9 200 učitelů, v těchto projektech hrají čím dál tím větší úlohu digitální technologie). Budoucí IT učitelé by měli být připraveni na to, jak ve školách pomáhat učitelům s využíváním digitálních technologií v e-learningových aktivitách včetně mezinárodních projektů.
LEKCE 1: Vymezení pojmu e-learning
LEKCE 2: Historie e-learningu v ČR (konference TET, projekt eDIHO, projekt eDIfALL, konference SCO, komunita uživatelů Moodle, aj.). První platformy v ČR: Learning Space, Projekt School+, první verze Moodle 1.0. První e-learningové aktivity ZŠ a SŠ.
Příklady on-line aktivit pro žáky ZŠ a SŠ (tuzemské, zahraniční) - eTwinning
Praktická činnost 2: Vyzkoušejte vybrané nástroje Moodle
LEKCE 4: Žák a e-learning
Výsledky šetření o distanční výuce ve školách v ČR a ve světě, která se konala v době COVID-19 opatření
LEKCE 5: Učitel a e-learning
Výsledky šetření o distanční výuce ve školách v ČR a ve světě, která se konala v době COVID-19 opatření
TVŮRČÍ ČINNOST: Navrhněte vlastní on-line kurz (v moodle, resp. jiné platformě)
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (30.11.2021)
1: Concept e-learning
2: History of e-learning in the Czech Republic (TET97 Conference, project eDIHO, project eDIfALL, SCO Conferences in Brno, MoodleMoot, etc.). First platforms used in the Czech Republic: Learning Space, Microcosmos in Project School+, první verze oodle 1.0. Taxonomy of E-learning activities in schools.
Some examples of on-line activities for pupils in the Czech schools and abroad. - eTwinning
3: Fundamental concepts: digital educational object, OER, platform, remote laboratory, virtual laboratory, open education, OWC, MOOC, Khan Academy. Examples of OER.
Practical activity 1: Design and organise a webinar.
Practical activity 2: Test and use some tools and functions in Moodle.
4: E-learning and pupils
Výsledky šetření o distanční výuce ve školách v ČR a ve světě, která se konala v době COVID-19 opatření
Outcomes of the survey on distance learning in schools in the Czech Republic and in the world about how on-line education was applied in a period of COVID-19 epidemy
5: E-learning and teachers
The impact of distance education in the Czech Republic and in the world due to COVID-19 epidemy
CREATIVE ACTIVITY: Design your own on-line course (in moodle or in another platform)
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)
aktivní účast na seminářích
splnění úloh v on-line podpoře výuky
splnění úkolů zadaných na seminářích (tvorba slovníku, projekt, videokonference, webinář)
vypracování Moodle kurzu na vybrané téma v odpovídající kvalitě
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (13.09.2020)
active participation and work in seminars
accomplishment required tasks in on-line system (vocabulary development, project based on database, scenario for videoconferencing)
completing all tasks given to students on seminars (vocabulary, test, webinar)