PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Orbis pictus I - OKND3V031B
Anglický název: Orbis Pictus I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OPBW2V133B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (16.11.2021)
Kurs představí studentům možnosti muzejní/galerijní edukace ve vazbě na aktuální kognitivní a edukační trendy a kritické teorie kultury. Uvádí studenty do širší problematiky vizuální kultury, umělecké tvorby, seznamuje je s kulturním artefaktem v proměnlivých kontextech jeho vzniku, percepce a funkce a jejich anachronických transferů. Kurs seznamuje se současným pojetím muzea/galerie, které chápeme jako médium komunikace, mediace (zprostředkování) a edukace umění a zabývá se základními charakteristikami vztahů galerie, muzea umění a školy. 1.– 4. Socio-kulturní pole a výtvarný/kulturní artefakt. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a kulturní/vzdělávací instituce. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura 5. – 8. Průzkum diskursivních vrstev a výkladových rámců ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Interpretační strategie – proměny významu vizuálního znaku ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. 9. – 12. Edukační mise muzea umění a galerie – vztah ke škole a výtvarné výchově. Příklady pojetí edukační praxe špičkových kulturních institucí u nás i v zahraničí (např. Tate Modern, NY MoMA, Mori Art Museum Tokyo, NG Praha, U(P)M v Praze, DOX aj.) a jejich obsahová analýza. Pozn. Podle možností budou některé přednášky realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky Boží, DOX, NG Veletržní palác aj.)
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (16.11.2021)

Povinná literatura:

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a Galerijní Edukace 1. Vlastní cestou k umění.

      Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012.

      ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-101-111- 

      (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).

ŠOBÁŃOVÁ, P.: Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.

Kesner, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. V Praze: Národní galerie, 2000. 259 s., ISBN 80-7035-155-1.

 

Doporučená literatura:

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2.

       Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013.

     Praha:Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-

     729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové

     museum v Praze)

HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se

      soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno]: CERM, 1998. 142 s.,

      [12] s. obr. příl. ISBN 80-7204-084-7.

FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova – návod k použití. In: SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob

      poznávání. Praha: Karolinum 2013. s. 376 – 397. ISBN 978-80-246-2335-1.

Edukační programy NG, UPM, Galerie Rudolfinum (dostupné na KVV PedF UK)

Časopisy: IJETA, IJADE

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK