PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukace a média II - OKND3D034A
Anglický název: Education and media II
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Kurz je zaměřen na rozvoj recepčních a produkčních dovedností studentů v oblasti profesionální mediální komunikace. Věnuje se jak teorii týkající se vlivů tradičních a nových médií a technologií na společnost, tak možnostem její aplikace a to zejména do oblasti neformálního vzdělávání. Kurz vychází z široké definice média jako prostředku komunikace a propojuje tradiční a nové formy kultury i mediální gramotnost, jeho náplň je proto značně interdisciplinární. Absolvent bude umět využívat různé typy nových médií nejen pro vzdělávací, ale také marketingové a propagační účely. Naučí se rovněž analyzovat, interpretovat a vytvářet různá mediální sdělení (např. tisková zpráva, vstupy do rozhlasu či TV, profil na sociálních sítích, scénář) a seznámí se s aktuálními trendy při interpretaci kulturního dědictví (např. edukační počítačové hry, videomapping, virtuální realita). V rámci kurzu bude kladen důraz na výuku formou exkurzí (např. historické prostředí města, památkové objekty), jejich rozbor a reflexi. Na vlastní mediální tvorbu studentů pak budou zaměřeny navazující tvůrčí dílny, jež poslouží rovněž jako inspirace pro závěrečnou seminární práci.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Studenti se seznámí s novými, především digitálními přístupy k intepretaci kulturního dědictví, dokáží kriticky hodnotit jejich klady a zápory a připravit materiál pro jejich rozvoj.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Výuka bude probíhat on-line v Google Meets (odkaz studenti obdrží)

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Literatura

FOLTÝN, D. a kol. Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha: katedra dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK v Praze 2008. ISBN 978-80 -7290-352-8

On line: http://elearning.historickededictvi.com/zobraz/materialy/odborne-texty  

HAVLŮJOVÁ, H. – INDROVÁ, M. – SVOBODA, P. a kol., Památky nás baví 4. Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro neformální a informální učení, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-9-3.    

Manovich, L. Principy nových médií, Teorie vědy, roč. 9, č. 2, 2002, s. 55 – 76.

HUDEC Petr a kol., Kunstkomora v tabletu 1, Olomouc 2020, s. 8–18 a 23–29, on-line dostupné z: http://www.mcmp.cz/fileadmin/user_upload/o_nas/AKTUALITY/K1_2020.pdf

MANOVICH Lev, Principy nových médií, in: Tomáš Dvořák, Kapitoly z dějin a teorie médií, Praha 2010, s. 33–50.

PÝCHA Čeněk, Místa paměti v digitálním prostředí, Historie – otázky – problémy, č. 1, 2018, s. 32–45.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Klasifikovaný zápočet na základě vypracování webové stránky interpretující vybraný fenomén kulturního dědictví.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Sylabus

1-2 On-line výstavy

3-4 Virtuální muzea

5-6 Sociální média a kulturní dědictví

7-8 Edukativní hry a gamefikace minulosti

9-10 Příprava webové stránky

11-12 Výzvy digitalizace v kulturním dědictví

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK