PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukace a média I - OKND3D025A
Anglický název: Education and Media I
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Kurz je zaměřen na rozvoj recepčních a produkčních dovedností studentů v oblasti mediální komunikace. Věnuje se jak teorii týkající se vlivů tradičních a nových médií a technologií na společnost, tak možnostem její aplikace především do oblasti formálního vzdělávání. Vzhledem k faktu, že kurz vychází z široké definice média jako prostředku komunikace a propojuje tradiční a nové formy kultury i mediální gramotnost, bude jeho náplň značně interdisciplinární. Jeho absolvent by měl ovládat základní terminologii mediálních studií, využívat různé typy médií pro vzdělávací účely, měl by být schopný analyzovat, interpretovat i vytvářet různá mediální sdělení a to se zaměřením na muzejní a galerijní expozice. V rámci kurzu bude kladen zvláštní důraz na výuku formou exkurzí (muzeum, památník, galerie, média), jejich didaktický rozbor a reflexi, dále pak na vlastní mediální tvorbu studentů v navazujících tvůrčích dílnách.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Studenti se zorientují v základech žurnalistiky a marketingu, naučí se analyzovat mediální výstupy i používat základní marketingové postupy v činnosti kulturních organizací.

Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Výuka bude probíhat on-line v Google Meets (odkaz studenti obdrží).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Povinná literatura:

Borg, James: Umění přesvědčivé komunikace. Praha, Grada 2013 (části).

Ogilvy, David: Ogilvy o reklamě. Praha, Management Press, 2007 (části).

Burns, Lynette Sheridan: Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha, Portál 2004 (části).

 

Volitelná literatura:

Činátl, Kamil a kol. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. 249 s. ISBN 978-80-87912-11-9.

FAIRCLOUGH, G. - HARRISON, R. - JAMESON, J., H. - SCHOFIELD, J. (eds.), The Heritage Reader, Abington 2008.

HAVLŮJOVÁ, H. – NAJBERT, J. a kolektiv, Paměť a projektové vyučování v dějepise, Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. ISBN 978-80-87912-12-6.

HORÁČEK, R., Galerijní animace a zprostředkování umění, Brno: CERM,1998. ISBN 80-7204-084-7.

JAMES, Carrie, The digital disconnect: youth, new media, and the ethics gap, London: The MIT Press, 2014.

Kopal, Petr, ed. Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. 350 s. ISBN 978-80-87211-34-2.

Kopal, Petr, ed. Film a dějiny. 4, Normalizace. Vyd. 1. Praha: Casablanca, 2014. 662 s. ISBN 978-80-87292-26-6.

Kopal, Petr a kol. Film a dějiny. 5, Perestrojka/přestavba. Vydání první. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2016. 348 s. ISBN 978-80-87292-33-4.

Kopal, Petr a Blažek, Petr. Film a dějiny. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 406 s. ISBN 80-7106-667-2.

Ptáček, Luboš a kol. Film a dějiny. 6, Post-komunismus: proměny českého historického filmu po roce 1989. Vydání první. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2016. 212 stran. ISBN 978-80-87292-37-2.

McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. 639 s. ISBN 978-80-7367-574-5.

Sloboda, Zdeněk et al. Mediální tvorba v kontextu vzdělávání: na příkladu česko-německého mediálně-pedagogického projektu o genetice. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2011. 113 s. ISBN 978-80-87474-28-0.

Strachota, Karel a Valůch, Jaroslav. Být v obraze: mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha: Člověk v tísni, 2007. 195 s. ISBN 978-80-86961-35-4.

Thompson, John B. Média a modernita: sociální teorie médií. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2004. 219 s. Mediální studia. ISBN 80-246-0652-6.

Labischová, Denisa a Gracová, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. V Ostravě: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. 276 s. Scripta Facultatis philosophicae Universitatis Ostraviensis. ISBN 978-80-7368-584-3.

Chocholová, Lucie, ed., Škaloudová, Barbora, ed. a Štůlová Vobořilová, Lucie, ed. ICT a současné umění ve výuce - inspirace pro pedagogy výtvarné, hudební a mediální výchovy. V Praze: Národní galerie, 2008. 156s. ISBN 978-80-7035-378-3.

Šobáňová, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium. 1. díl, Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 361 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4302-7.

Šobáňová, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium. 2. díl, Výzkum současných českých expozic. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 467 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4394-2.

FOLTÝN, D. a kol. Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha: katedra dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK v Praze 2008. ISBN 978-80 -7290-352-8 On line: http://elearning.historickededictvi.com/zobraz/materialy/odborne-texty

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Sylabus:

1 Úvod do mediálních studií: modely komunikace, produkce a recepce mediálního sdělení

2 Mediální publikum a účinky vlivu médií na společnost

3 Dějiny médií a média v dějinách

4 Média jako nástroj edukace

5 Analýza mediálního obsahu - texty

6 Analýza mediálního obsahu - fotografie

7 Analýza mediálního obsahu - film

8 Exkurze I – kulturní instituce

9 Tvůrčí dílna I (fotografie)

10 Exkurze II – média

11 Tvůrčí dílna II (film)

12 Tvůrčí dílna II (text)

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Klasifikovaný zápočet na základě odevzdané práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK