PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Drama diversa II - OKND3D022B
Anglický název: Drama diversa II
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Věra Brožová, Ph.D.
MgA. Jiří Rezek
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Kurs nabízí reflexi zrcadlení společenského, historického a kulturního dění v aktuálním osobním kontextu studentů. Koriguje jejich pedagogické, psychologické a didaktické vzdělání tak, aby akcentoval pozitivní dopady subjektivních teorií na praxi muzejního, galerijního a památkového edukátora. S využitím metod zážitkové a zkušenostní pedagogiky studentům umožní, aby zažili a reflektovali efektivitu působnosti výchovného dramatu. Kurz tak iniciuje progresivní změny, které mohou pozitivně ovlivnit i další profesní rozvoj studentů v oblasti péče o kulturní dědictví. Výuka je proto realizována formou souvislých časových bloků přímo v prostředí vybraných památkových objektů a absolvence kurzu předpokládá aktivní podíl studentů. V rámci kurzu se studenti zapojí do organizace edukačních programů, které mají za cíl, aby návštěvníci odcházeli z památkového objektu s pocitem potřeby participovat na zkvalitnění péče o kulturní dědictví, nebo minimálně s novým pohledem na hodnotu kulturního objektu. Programy mohou cílit také na místní obyvatele (např. žáky zdejší školy, dobrovolníky, seniory) a nabízet jim hlubší identifikaci s památkou.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (16.11.2021)

Povinná literatura:

MACHKOVÁ, E., Projekty dramatické výchovy, Portál Praha 2012, ISBN 978-80-262-0093-2.


HAVLŮJOVÁ, H., Indrová, M. a kol., Památky nás baví, 5. NPÚ 2015 ISBN 978-80-905631-6-2.

Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

 

Doporučená literatura:

Čunderle, Michal et al. Cesta otevřená: sborník textů: [sborník z projektu Rozvoj osobnostních kompetencí. Rokycany:

       DDM, 2008. 93 s. ISBN 978-80-254-1649-5.

Hník, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy

       a studenty učitelství. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2007. 157 s. ISBN 978-80-7319-067-5.

FULKOVÁ, M., Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49,

       č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/, Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

Remsová, Lenka et al. Výzkumný exkurz do dramatické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 258 s.

       ISBN 978-80-210-6651-9.

Marušák, Radek, Králová, Olga a Rodriguezová, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy:

      využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 126 s. ISBN 978-80-7367-472-4.

Provazník, Jaroslav, ed. Dítě mezi výchovou a uměním - dramatická výchova na přelomu tisíciletí: [příspěvky z

      konference o dramatické výchově.: Praha, 4.-6. října 2007. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci

      s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 219 s. ISBN 978-80-903901-2-6.

Rodová, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu: vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky.

       Brno: Masarykova univerzita, 2014. 179 stran. ISBN 978-80-210-7593-1.

Ulrychová, Irina, Švejdová, Hana a Gregorová, Vlasta. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova 

      v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Sylabus

Blok I. (12 hodin, dvoudenní bloková výuka na vybraném památkovém objektu)

  • Seznámení s historií vybraného objektu či expozice. Zkoumání objektu vhledem k cílovým návštěvnickým skupinám. Analýza potenciálu edukačních možností. Vypracování programu s metodami dramatické výchovy pro konkrétní cílovou skupinu.

Blok II. (12 hodin, dvoudenní bloková výuka na vybraném památkovém objektu)

  • Realizace a ověřování programu s vybranými cílovými skupinami. Zpětná vazba a vyhodnocení celého kurzu. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK