PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy slovanských jazyků pro bohemisty - OKNC3L022A
Anglický název: Basics of Slavic languages ​​for bohemians
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:15/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jana Macurová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)
V průběhu kurzu se student naučí aktivně používat praktické postupy výstavby narativních světů cestou jejich analýzy, rekonstrukce a aplikace. Předmět se zaměří na základní naratologické katagorie (na rovině příběhu i vyprávění) a jejich možnosti využití při výuce nejenom literatury. Materiálem pro experimentální aplikaci se stanou literární díla vysoké i nízké literatury a zasahující různé generace čtenářů. Cílem přitom není naučit studenty postupům analýzy literárního díla, ale na základě literárního materiálu by měli získat kompetence, které jim umožní pochopit a tvořivě aplikovat způsoby, jakými lidé používají narativní kategorie pro výstavbu světů v nichž mluví, myslí a jednají. Vhled do fungování naratologických kategorií umožní studentům hlubší vhled do problematiky interpetace literárního textu, postihnutí didaktického potenciálu textu a možných způsobů řešení problematických míst literárně-vědné a literárně-historické edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v podobě konstruktivistické diferenciaci učení.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)

Povinná literatura:

HRABAL, Jiří. Jak rozumět literárnímu vyprávění. Praha: Nová škola, 2021.

KUBÍČEK, Tomáš, Jiří HRABAL a Petr A. BÍLEK. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. Praha: Dauphin, 2013.

KUBÍČEK, Tomáš. Vypravěč: kategorie narativní analýzy. Brno: Host, 2007. 

 

Doporučená literatura:

BERNAERTS, Lars a Brian RICHARDSON. Fictional Minds. Poetics Today. 2018, roč. 39, č. 3, s. 523–542.

DAVIDSON, Donald. Subjektivita, intersubjektivita, objektivita. Praha: Filosofia, 2004.

GARRATT, Peter. The Cognitive Humanities: Embodied Mind in Literature and Culture. London: Palgrave Macmillan, 2016. ISBN 978-1-137-59328-3.

HERMAN, David. Story Logic: Problems and Possibilities of Narrative. Lincoln: University of Nebraska Press, 2002.

PHELAN, James. Reading People, Reading Plots: Character, Progression, and the Interpretation of Narrative. Columbus: Ohio State University Press, 1989.

SCHIFF, Brian, Elizabeth MCKIM a Sylvie PATRON. Life and Narrative: The Risks and Responsibilities of Storying Experience. New York: Oxford University Press, 2017.

SCHMID, Wolf. Mental Events: Changes of Mind in European Narratives from the Middle Ages to Postrealism. Hamburg: Hamburg University Press, 2021.

WALSH, Richard a Susan STEPNEY. Narrating Complexity. Cham: Springer International Publishing, 2018.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)

Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast ve výuce (se znalostí průběžně zadávaných částí odborné literatury, max. 2 absence) a úspěšné napsání zkouškového testu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK