PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Integrovaná náslechová praxe z českého jazyka a literatury pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané s reflexí - OKNC3C016A
Anglický název: Integrated observation practice with reflection for students with special educational needs and for gifted students - Czech language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (10.09.2023)
Integrovaná náslechová praxe doplňuje předmět Integrovaná didaktika českého jazyka a literatury. Integrací míří k funkčnímu propojení všech tří složek předmětu český jazyk a literatura (jazykové, slohově-komunikační a literární) se zřetelem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným. Cílem je seznámení se s výukovými strategiemi užívanými v předmětu český jazyk a literatura v hodinách, v nichž je větší koncentrace žáků s SVP. Student tak bude mít možnost vidět, jak konkrétně se s těmito žáky pracuje – tzn. jak vypadá individualizace a diferenciace ve výuce a jakým způsobem je žákům poskytována potřebná podpora pro rozvoj kognitivních schopností, ale i dalších schopností a dovedností. Student dochází do škol, které si domluví (domluveny musí být školy s větší koncentrací žáků s SVP včetně OMJ), a pozoruje výuku, provádí terénní zápis a s vyučujícím reflektuje hospitované hodiny. Náslechy koná v hodinách českého jazyka a literatury na ZŠ či SŠ. Školy, které je vhodné oslovt, ale student si může domluvit školy vlastní: ZŠ a MŠ Lyčkovo nám. 6 (Praha 8); ZŠ Slovenská 1726/27, Praha 2, (fakultní škola); ZŠ a MŠ Sdružení, Praha 2, (fakultní škola); ZŠ V Rybníčkách, Praha 10, (fakultní škola); Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené, Praha 5; VOŠ, SOŠP a Gymnázium Evropská, Praha 6; ZŠ pro žáky s poruchou zraku, Praha 2; ZŠ Radotín, Pod Radnicí 5, Praha 5; ZŠ pro žáky se specifickými poruchami chování, Praha 5; ZŠ speciální a praktická škola Rooseveltova, Praha 6 (převážně žáci s LMP a s PAS); ZŠ logopedická a MŠ logopedická, Praha 10; SŠ a ZŠ speciální, Chotouňská, Praha 10; Jedličkův ústav a MŠ a ZŠ a SŠ, Praha 2; ZŠ a SŠ, Vinohradská, Praha 2.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (10.09.2023)

Učebnice českého jazyka a literatury pro příslušný ročník.

ZAPLETALOVÁ, Jana a Jana MRÁZKOVÁ. Metodika pro nastavování podpůrných opatření ve školách ve spolupráci s ŠPZ. Praha, 2014, 2016, Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Metodika_pro_nastavovani_podpurnych_opatreni_unor_2016.pdf

Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Dostupné z: http://katalogpo.upol.cz/

Vyhláška 27/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (10.09.2023)

POŽADAVKY:

1) minimálně 12 náslechů v hodinách českého jazyka a literatury, rovnoměrně vybrané

2) aktivní osobní účast na všech seminářích, tj. úvodní i závěrečný reflexivní

3) průběžné plnění dílčích úkolů zadávaných a reflektovaných na seminářích

4) záznamy z hospitací do portfolia, které bude v termínu odevzdáno

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK