PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktuální problémy lingvistiky a literární teorie v přípravě učitelů I (didaktické zaměření) - OKNC2C118B
Anglický název: Topical Problems of Linguistics and Literary Theory in Teachers Preparation I
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Neslučitelnost : OKNC2L119B
Je neslučitelnost pro: OKNC2L119B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)
Jazyková část: Jazyková část předmětu se zaměří na dlouhodobý problém, který nejen didaktika českého jazyka, ale didaktika mateřských jazyků obecně řeší: vztah mezi jazykovou a komunikačně-slohovou složkou předmětu. Literární část se zaměří na významné směry v chápání procesů čtení a rozvoje čtenářství, a to z hlediska práce učitele.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

V případě nutnosti bude probíhat online

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

Jazyková část:

povinná
Myhill, D. (2018). Grammar as a meaning-making resource for improving writing. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, s. 1-21.
Myhill, D. a Watson, A. (2014). The role of grammar in the writing curriculum: A review of the literature. Child Language Teaching and Therapy, 30(1), s. 41-62.
Myhill, D. (2005). Ways of knowing: Writing with grammar in mind. English Teaching: Practice and Critique, 4(3), s. 77-96.
Wyse, D. (2001). Grammar. For writing? A critical review of empirical evidence. British Journal of Educational Studies, 49(4), s. 411-427.

doporučená
Locke, T. (Ed.). (2010). Beyond the grammar wars. Oxon: Routledge.

 

Literární část:

Vybrané články a úryvky ze soudobých anglicky psaných pramenů.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

Klíčovým tématem řešeným v lingvistické části je postavení a význam mluvnice v jazykovém vyučování a vztah mluvnice k rozvoji komunikačních dovedností žáků.

Základní otázky, jimiž se lingvistická část předmětu zabývá, tak jsou např.:

  • Jaká je role mluvnice a metajazyka ve vyučování mateřskému jazyku?
  • Jaký je vztah vyučování mluvnice a rozvoje komunikačních dovedností?
  • Má mluvnické vyučování a znalost metajazyka vliv na rozvoj komunikačních dovedností žáků? Případně jaký?
  • Jakou povahu by mluvnice ve vyučování měla mít a jak velkého by se jí mělo dostávat prostoru?
  • Jak mluvnickou znalost a porozumění mluvnici (ve spojení s komunikačními dovednostmi) hodnotit?

 

Sylabus literárnědidaktické části:

Klíčové jsou otázky toho, jak učitel a výuka zapojují soudobé poznatky o procesech čtení a učení do programu své výuky a do práce každého žáka s literárním textem.

Např.: Čím je pro žáka a pro společnost specifické čtení tištěné krásné literatury, co znamenají složky čtenářské gramotnosti pro žákovo čtení s radostí, jak souvisí čtení se zkušeností psaní.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

 

Požadavkem ke splnění předmětu je aktivní práce v semináři a plnění zadaných úkolů. V jazykové části je nutno přečíst povinnou odbornou literaturu - o ní se bude v semináři diskutovat a k ní se budou vztahovat zadané úkoly. Bližší informace budou sděleny na 1. semináři.

Vzhledem k nízkému počtu hodin se vyžaduje stoprocentní účast. V odůvodněných případech lze po domluvě s vyučujícím absenci nahradit vypracováním seminární práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK