PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Videoklub - OKNB4B035B
Anglický název: Videoclub
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (19.08.2019)
Seminář je založen na práci s videem jako prostředkem pro zvýšení schopnosti studentů reflektovat výuku jiného učitele i výuku svoji vlastní. V první části semináře bude student pracovat s virtuálními hospitacemi a seznámí se s různými metodikami pro jejich reflektování a hodnocení (metodika z pozice školní inspekce, metodika 3A, volná reflexe ústní i písemná, skupinová diskuse, mentorský rozhovor). Ve druhé části si studenti natočí vlastní výukové výstupy, ze kterých získají zpětnou vazbu svého působení v roli učitele. V případě jejich souhlasu budou tyto videoukázky použity i pro skupinové diskuse v semináři. Studenti budou seznámeni též s možnostmi využití videa pro výzkum ve své diplomové práci. V rámci kurzu budou probíhat tyto aktivity: rozbor zadaného videa metodikou 3A, volná písemná reflexe, strukturovaná reflexe, hromadná diskuse nad videem, analýza vybraných jevů ve výuce (pracovní list), hodnocení dovedností pozorovaného učitele (hospitační arch), přípravy na vyučovací hodinu na ZŠ, jejich ověření v praxi a natočení na video, reflexe vlastní výuky, diskuse nad reflexemi spolužáků na vlastní/cizí video.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (19.08.2019)

JANÍK, T., MINAŘÍKOVÁ, E. Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska - aplikace - výzkum. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 199 s. ISBN 978-80-7315-213-0.

JANÍK, T. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 s. ISBN 978-80-210-6349-5.

NAJVAR, P., NAJVAROVÁ, V., JANÍK, T., ŠEBESTOVÁ, S. Videostudie v pedagogickém výzkumu. 1. vydání. Brno: Paido, 2011, 203 stran. ISBN 978-80-7315-222-2.

 Videa zachycující výukové situace

Metodický portál RVP – virtuální hospitace. Dostupné z:  http://audiovideo.rvp.cz/

PAVLASOVÁ, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, ročník 140, č. 1, s. 30 - 36

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK