PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zoologie a výuka zologie - OKNB4B031A
Anglický název: Zoology and Teaching Zoology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
Kurs je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných témat z různých oblastí zoologie i s přesahem do souvisejících disciplín a názorových oblastí. Studenti/studentky budou seznámeni s aktuálními trendy a novinkami v zoologii, které souvisí s novými názory na evoluci, taxonomii, nomenklaturu ale i využití a ekologii druhů a nové interakce mezi člověkem a živočichy. Cílem kurzu je rozšíření a prohloubení zejména průřezových znalostí v zoologii i seznámení se s dalšími způsoby jak netradičně a atraktivně určitá vybraná témata ze zoologie prezentovat při výuce. Během seminářů bude diskutováno o učivu zoologie, o metodách a formách výuky zoologie (outddoorové a indoorové aktivity), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku zoologie, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce zoologie a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku zoologie. Studenti/studentky se seznámí s aktivizujícími přístupy k výuce biologie a s možnými strategiemi zvyšujícími zájem žáků o tento předmět.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

Podrobnější seznámení s metodami výuky zoologie, novinkami v zoologii (nový pohled na taxonomii některých skupin), využitím chovů (zejména akvária) ve školní výuce,   prací s odbornou literaturou (problematika determinace druhů), modelovými druhy ve výuce, rybami jako modelovou skupinou ve výuce zoologie a ekologie, významem a využitím zoologických zahrad, ekocenter a dalších zařízení pro exkurzní činnost. Zmíněna budou příkladová průřezová témata (např. bionika – inspirace přírodou, jedovatí a člověku nebezpeční živočichové)

 

Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (07.09.2021)

Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí.  

Nepřímá výuka spočívá v samostudiu studijních opor (5 hodin za semestr) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, vypracování esejí na zadané téma, e-learning, navržení projektové výuky na zadané téma)

Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

Andreska J., Hanel L. (2009): Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Skriptum. Karolinum, Praha.

Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN.

Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha :SPN.

Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha : SPN.

Matěnová V., (1998): Formy a metody terénní práce ve výuce zoologie obratlovců na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. In: Uhrín V. a kol. (eds.),: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie, 2.-4.9.1998, Nitra, Fakulta prírodných vied UKF v Nitre, s. 239-240.

Vilímová J. 2016: Fylogeneze a vzájemné vztahy určují nejpřirozenější systém živočichů. Živa, 3: LVI-LIX.

Vilímová J. 2016: Zajímavé změny v chápání fylogeneze a systému živočichů. Živa 3: 125-128.

Časopisy Živa, Vesmír, Ochrana přírody, Nika

 

Metody výuky
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

Přednášky, powerpointové prezentace, diskuse, filmy

 

Sylabus
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (07.09.2021)

1/ Bionika - inspirace přírodou

2/ Člověk a ryby - příklad průřezového tématu

3/ Determinace taxonů živočichů (hmyzu), obrazový určovací klíč, práce s odbornou literaturou  

4/ Forenzní entomologie jako příklad praktického využití zoologie

5/ Jedovaté rostliny a živočichové - příklad průřezového tématu

6/ Příklad projektové výuky - maternální péče kněze mateřského

7/ Příklady způsobů výuky zoologie  

8/Využití školního akvária ve výuce

9/ Zoologické exkurze ve výuce

10/ Využití přírodovědného filmu ve výuce

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK