PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Antropologie a výuka antropologie - OKNB4B011A
Anglický název: Anthropology and anthropology education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (19.09.2019)
Seminář se bude zaměřovat na nejnovější trendy v oblasti růstové a vývojové antropologie, evoluční antropologie a genetiky, paleoantropologie a historické antropologie, primatologie – zejména na současné výzkumy lidoopů, a také behaviorální antropologie a genetiky. Studenti budou seznámeni i s trendy v dalších oblastech antropologie a morfologie významných pro výuku. Zvláštní důraz bude přitom kladen na učivo antropologie v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP, metody a formy výuky antropologie a morfologie člověka, dostupné učebnice a informační zdroje pro výuku antropologie, pomůcky a práce s pomůckami ve výuce antropologie a morfologie člověka, a v neposlední řadě přípravu učitele na výuku antropologie a morfologie člověka z hlediska významu moderních trendů v jednotlivých oblastech antropologie.Cílem je seznámit studenty s nejnovějšími trendy v oblasti růstové a vývojové antropologie, evoluční antropologie a genetiky, paleoantropologie a historické antropologie, primatologie a získání potřebných znalostí a dovedností pro výuku antropologie na ZŠ a SŠ. Zároveň je cílem i transformace poznatků a ideí do oblasti didaktiky biologie. 1. Růstová a vývojová antropologie – současné poznatky, klíčové aspekty pro výuku 2. Evoluční antropologie a evoluční genetika – současné poznatky, klíčové aspekty pro výuku, paleoantropologie a historická antropologie – současné poznatky, klíčové aspekty pro výuku 3. Primatologie –současné výzkumy primátů a zejména lidoopů a jejich význam pro výuku antropologie 4. Paleogenetika a populační genetika 5.Behaviorální antropologie - současné poznatky, klíčové aspekty pro výuku, význam molekulární fyziologie pro výzkumy chování. Sociobiologie člověka 6. Vztah biologiecké a sociální antropologie a jejich význam pro výuku antropologie a biologie člověka 7. Analýza RVP ZV a RVP G antropoloogie a biologie člověka z hlediska obsahu učiva předmětu ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie/geologie a v průřezových tématech 8. Analýza ŠVP vybraných škol z hlediska zařazení učiva antropologie a biologie člověka v tematických plánech 9. Analýza učebnic z hlediska obsahu učiva antropologie a biologie člověka 10. Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku antropologie 11. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku antropologie a biologie člověka 12. Příprava učitele na výuku antropologie a biologie člověka.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (27.08.2019)

Ehler E, Přívratský V, Vančata V. 2010. Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9

Králík M., Čuta M. 2012 Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze

Vančata,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)

Vančata V., 2018. Jak současná paleogenetika přispívá ke změně našeho chápání vzniku, vývoje a migrací moderních lidských skupin. Biologie, chemie a zeměpis 1/2018: 35-44 DOI: 10.14712/25337556.2018.1.4 (RIV)

Vančata V., Novotná M., (2015) Vzdělávací programy v českých ZOO se zaměřením na savce a jejich chování. In Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Pavlasová et al. Praha: Pedagogická Fakulta, 2014. 111-120.

Fleagle J. G., 2008: Primate Adaptation and Evolution (3rd ed.). Academic Press, Inc., London.

Fagan B. M., 1989: People of the Earth. An Introduction to the World Prehistory (Sixth edition). Scott, Feresman and Company, Glenview, Boston, London.

Gamble C., 1995: Timewalkers. The Prehistory of Global Colonization. Penguin Books, London.

Uliasek S.J., et al., 1998. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (14.10.2019)

https://sites.google.com/view/antropologieavukaantropologie/home

https://sites.google.com/view/paleoanthropology/home

https://sites.google.com/view/biologielovka1/home

10 hodin přímé výuky, z toho 5 H cvičení 5 H workshop, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), pak příprava obsahové analýzy učebnic a příprava pracovních listů pro ZŠ a pro SŠ,  vycházejících ze studijních opor a a prezentací na webových stránkách (celkem cca 56 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalosti biologie člověka a antropologie a analýza skupinová kritická reflexe filmu Lidská ZOO možného uplatnění možného upratnění znalostí biologie člověka a antropologie ve výuce na základních i středních školách.

Portfolio pro druhý i třetí stupeň .´- obecná obsahová analýza:
Analýza nejméně dvou učebnic pro ZŠ i SŠ - věcná - hodnocení kvality presentace biologie člověka a antropologie a jejich vhodnosti pro výuku na ZŠ a 2 pro SŠ.
Přípravu portfolia – analýza učebnic – nejméně 2 pro ZŠ a 2 pro SŠ.

1. Provést věcnou a srovnávací analýzu učebnic pro ZŠ a SŠ z hlediska koncepce výuky biologie člověka, propojení jednotlivých základních oblastí jako je anatomie, ontogeneze a evoluce člověka
2. Provést věcnou a srovnávací analýzu učebnic pro ZŠ a SŠ z hlediska koncepce výuky ontogeneze – zhodnotit, zda a do jaké míry jsou učebnice aktuální po odborné stránce a zda obsahují pojmy nezbytné pro pochopení růstu a vývoje člověka.
3. Provést věcnou a srovnávací analýzu učebnic pro ZŠ a SŠ z hlediska koncepce výuky genetiky a evoluce člověka – zhodnotit nakolik, a zda vůbec, jsou učebnice aktuální z hlediska současných poznatků o genetiky a pojmů, které jsou nezbytné pro její výuku
Druhá část – cvičení – workshop s prezentací výsledků - pracovat je možno ve skupinách

Pracovní listy pro ZŠ i SŠ: Krevní skupiny plus něco alergie na laktozu, celiakie, atd. Vysvětlit pro ZŠ i SŠ: Kost a její funkce, Funkci srdce, Žaludek a duodenum, Hormony - funkční celky - příklady - nadledvinky - hypohypo komplex včetně statinů a liberinů, Mozek - celková charakteristika a souvislosti.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK