PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Terénní práce - OKNB3B101C
Anglický název: Field Studies
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Vyučující: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)
Terénní práce se zaměřují na aplikaci nabytých teoretických znalostí biologie a geologie v terénu. Studenti rozvíjí své dovednosti identifikovat a pozorovat přírodní prvky a fenomény a hodnotit je v širším kontextu konkrétní lokality. Zároveň si osvojují základy technik terénního získávání biologických a geologických vzorků a sledování biodiverzity lokality.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (2 kredity) a je stanovena na 60 hodin. Přímá výuka odpovídá 10 hodinám za semestr. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na vlastní přímou výuku (2 hodiny), časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (18 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (20 hodin) a časem na přípravu na zápočet v rámci plnění předmětu (10 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)

Kolibáč J. et al. (2019): Příroda České repulibky. Průvodce faunou. Academia Praha, 466 str. https://www.academia.cz/priroda-ceske-republiky-pruvodce-faunou--kolibac-jiri--academia--2019

Skoumalová A. a Hrouda L. (2018): Rostliny naší přírody. Academia Praha, 852 str. https://www.academia.cz/rostliny-nasi-prirody--hrouda-lubomir--academia--2018

Butler, K. O. Orchideje. Ikar: Praha, 2000.

Hanel, L., Andreska J. Ryby evropských vod. Aventinum: Praha, 2013.

Vinicombe, K., Harris A., Tuckerová, L. Příručka k určování ptáků. Ševčík: Praha, 2016.

Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN:
80-857883-73-8.
Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.
Smrtová, E. a kol. Za Naturou na túru – metodika terénní výuky. Praha: Apus, 2012.
Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.
Burešová, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky o.p.s.
Hanuš, R. – Chytilová, L. Moderní formy výuky (zážitkové pedagogické učení). Praha: Grada, 2009.
Dobroruková, J. Přírodopis – 100 námětů pro tvořivou výuku. Praha: Scientia, 2008.
Stoklasa, J. Klíče a návody k praktickým činnostem v přírodopisu, biologii a ekologii pro ZŠ a SŠ. Praha: SPN, 2006.
Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andreska, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná,
M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
Pražáková, M., & Pavlasová, L. (2017). Non-Formal Children and Youth Education Focused on Geoscience Content
in the Czech Republic. Pedagogická orientace, 27(4), 599-619.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)

zápočet (z) – aktivní účast na 2 denní exkurzi (vedení exkurzního deníku) Bílina a Horská Kvilda (termín bude upřesněn během semestru), vypracovaní a odevzdaní seminární práce na 1 témata v maximálním rozsah 2 stran A4 textu (témata budou zveřejněna v průběhu semestru).

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)

Terénní práce jsou určeny k ověření a upevnění nabytých znalostí v terénu, k tomu ovšem i k získání znalostí metodologie vedení exkurzí.

Hodinová dotace 10 hodin předpokládá třídenní výjezdní exkurzi s bloky přímé výuky rozloženými takto: první exkurzní den -- 3 hodiny; druhý exkurzní den -- pět hodin; třetí exkurzní den -- dvě hodiny. Zbývající čas strávený v terénu je určen pro zpracování požadovaného výstupu: exkurzního deníku, fotografické dokumentace a přípravě na výstupní poznávačku prezentovaných přírodnin.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2024)

zápočet (z) – aktivní účast na 2 denní exkurzi (vedení exkurzního deníku) Bílina a Horská Kvilda (termín bude upřesněn během semestru), vypracovaní a odevzdaní seminární práce na 1 témata v maximálním rozsah 2 stran A4 textu (témata budou zveřejněna v průběhu semestru).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK