PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Půdní biologie - OKNB3B039B
Anglický název: Pedobiology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)
Půdní biologie představuje svým posluchačům půdu jako neprávem opomíjený, nečekaně diverzifikovaný a jemně strukturovaný biotop, představující snadno dostupnou „(proto)zoologickou zahradu chudého biologa“. Půda bude studentům představena jako životní prostředí pozoruhodného společenstva organismů, které jsou propojeny složitou sítí vzájemných vztahů a svým působením půdu zároveň vytvářejí. Posluchači se seznámí se základními typy půd, anorganickými a organickými složkami půdy, půdotvornými činiteli a půdotvornými procesy, hlavními skupinami půdních organismů, jejich vzájemnými interakcemi a adaptacemi na půdní prostředí, a se základními metodami pedobiologického výzkumu. Teoretický výklad bude doplněn o praktickou ukázku sestavování nejběžněji používaných extrakčních zařízení (Tullgren-Berleseho extraktor a další termoeklektory, Baermannova nálevka; prosívadlo). Výuka probíhá blokově. V úvodu kurzu jsou posluchači seznámeni požadavky na splnění předmětu a následně s vybranými metodami získávání půdních organismů (včetně ukázky extraktorů). Přímá výuka je doplněna o domácí samostudium: poslech audionahrávky výkladu o půdě a o půdních organismech; a o praktické provedení zvolené metodiky či zpracování získaného vzorku organismů (seznam témat bude poskytnut na úvodním bloku výuky). Předmět je zakončen účastí na půdněbiologické konferenci, kde všichni účastníci-frekventanti kurzu přednesou referát o vyzkoušené metodě a průběhu a výsledcích jejího užití.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Cílem předmětu je poskytnou základní znalosti o půdě a jejich obyvatelích -- edafonu. V části zahrnující domácí přípravu je cílem osobně vyzkoušet použitelnost a fukčnosti vybrané metody/techniky získávání edafonu či studia vlastností půdy (ruční sběr, padací zemní past, Tullgren-Berleseho extraktor, (card-board sheet method)) a porovnají jejich účinnost. Součástí kurzu je též osvojení prezentace vlastních výsledků při závěrečném kolokviu (půdněbiologické konferenci).

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (26.01.2024)

Předmět je rozvržen do jednoho výukového bloku o délce pěti hodin (přímá výuka).

Data závěrečného kolokvia (k disposici budou minimálně dva termíny) navrhuje vyučující; studenti se připisují ke zvolenému času v zápisové tabulce, která jim bude poskytnuta na úvodním setkání k předmětu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.

Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.

Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.

Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha.

Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.

Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str.

Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (14.09.2023)

Posluchačům kurzu je k dispozici výuková prezentace používaná při úvodním bloku + další přednášky k domácímu poslechu (audionahrávky a prezentace), uložené na google-disku předmětu (https://drive.google.com/drive/folders/1WN6dtIGJOP4uXl9xbqZ32SZi5mlJ6kTO?usp=drive_link). Zde budou rovněž zadány úkoly pro závěrečné kolokvium ("půdně-biologickou konferenci"). Účast na úvodním přednáškovém bloku není povinná, ale je doporučená (kvůli instrukcícm pro následnou samostatnou práci a k závěrečnému kolokviu).

Samostatná domácí práce (vyzkoušení vybrané půdněbiologické metodiky) je nezbytnou součástí plnění studijní povinnosti, neboť při ní získané výsledky budou frekventanti kurzu prezentovat na závěrečném kolokviu ("půdně-biologické konferenci"). Z této prezentace a z celkové účasti na závěrečném kolokviu bude odvozeno výsledné hodnocení studijní povinnosti. Kolokvia jsou pořádána prezenčně na KBES.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (26.01.2024)

V úvodní, prezenční části (pětihodinový přednáškový blok; výuka dle aktuálního rozvrhu -- v LS 2023/2024 v sobotu 20. dubna 2024 od 11.40) budou studenti seznámeni s vhodnou studijní literaturou, podmínkami zakončení předmětu a se základní půdněbiologickou metodikou.

Tu následně využijí v domácí části plnění předmětu, kde bude jejich úkolem zvolenou metodiku vyzkoušet, a zpracovat získané/extrahované/ulovené organismy (determinace, základní popisné statistiky, analýza a diskuse získaných výsledků).

Kurz je zakončen kolokviem -- půdněbiologickou konferencí, pořádanou prezenčně na KBES -- na které účastníci přednesou své výsledky ostatním frekventantům kurzu. Závěrečná konference se bude konat minimálně ve dvou různých termínech.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (14.09.2023)

Samostatná domácí práce (provedení ručního sběru, použití padací zemní pasti, Tullgren-Berleseho extraktoru, metody kartonových destiček a dalších metod dle návrhů účastníků kurzu) je nezbytnou součástí plnění studijní povinnosti, neboť při ní získané výsledky budou frekventanti kurzu prezentovat na závěrečném kolokviu ("pedobiologické konferenci"). Z této prezentace a z celkového vystupování na závěrečném kolokviu bude odvozeno výsledné hodnocení studijní povinnosti. Kolokvia jsou pořádána prezenčně na KBES.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Posluchačům kurzu je k dispozici výuková prezentace používané při úvodní přednášce + prezentace a příslušné audionahrávky k další části předmětu. Vše je uložené na google-disku zde: https://drive.google.com/drive/folders/1WN6dtIGJOP4uXl9xbqZ32SZi5mlJ6kTO?usp=drive_link

 

Pět hodin přímé výuky, ve které se teoretický výklad nedílně prolíná s praktickými činnostmi dokreslujícími řečené. Obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená Literatura a google-disk), vyzkoušení zvolené metodiky a rozbor výsledků, a účast na závěrečném kolokviu -- půdněbiologické konferenci.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK