PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biologie III - OKNB3B032A
Anglický název: Didactics of Biology III
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Prerekvizity : OKNB3B022A
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)
Kurz navazuje na předměty Didaktika biologie I a Didaktika biologie II. Je zaměřen na vybrané oblasti výuky biologie, konkrétně na využití testů, poskytování a zjišťování zpětné vazby, ukazatele kvality výuky a na využití metod podporujících rozvoj kritického myšlení. Pozornost je věnována i rozvoji dovednosti sestavit tematický plán a připravit exkurzi. Kurz je založen na samostudiu, praktické činnosti studentů a vypracování portfolia.
Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

Předmět má 10 hodin přímé výuky probíhající v prezenční podobě. V případě nemožnosti prezenční výuky bude výuka realizována prostřednictvím distančního plnění úkolů a konzultací s vyučujícími prostřednictvím videohovoru.

Obsahem nepřímé výuky je příprava na výuku, samostudium dle doporučené literatury a materiálů v Moodle a řešení zadaných úkolů.

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

Chráska, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.

Kalhous, Z. – Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

Tomková, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. 97 s. ISBN 978-807-2903-153.

Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.

Vališová A. – Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011.

Rocard, M. et al. Science Education NOW: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Dostupné z <http://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/report-rocard-on-science-education_en.pdf>

PAVLASOVÁ, L., HROUDA, L., TEODORIDIS, V., ANDRESKA, J., ŘÍHOVÁ, D., VANČATA, V., NOVOTNÝ, P., ŘEZNÍČEK, J., NOVOTNÁ, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.

Janík, T. et al. Kvalita ve vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

Výukové materiály - dostupné v MOODLE.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

Testy ve výuce biologie

Zpětná vazba ve výuce biologie

Metody podporující rozvoj kritického myšlení

Tematický plán výuky přírodopisu

Kvalita výuky přírodopisu

Exkurze

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

aktivní účast na seminářích, vypracování a odevzdání zadaných úkolů v termínech daných vyučujícími

Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2860

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK