PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zoologie a výuka zoologie - OKNB1B108A
Anglický název: Zoology and Teaching Zoology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (40)
letní:neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Vyučující: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout BIONIKA - INSPIRACE PŘÍRODOU.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout ČLOVĚK A RYBY - příklad průřezového tématu.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout DETERMINACE TAXONů ŽIVOČICHů - PŘÍKLAD URČOVÁNÍ HLAVNÍCH SKUPIN HMYZU.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout FORENZNÍ ENTOMOLOGIE JAKO PŘÍKLAD PRAKTICKÉHO VYUŽITÍ ZOOLOGIE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout JEDOVATÉ A NEBEZPEČNÉ ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ JAKO PRůŘEZOVÉ TÉMA.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout PŘÍKLAD PROJEKTOVÉ VÝUKY - maternální péče u ploštice kněze mateřského.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout PŘÍKLADY ZPůSOBů VÝUKY ZOOLOGIE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Tvary-přírody - Příklad využití filmu ve výuce.avi prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout VYUŽITÍ ŠKOLNÍHO AKVÁRIA VE VÝUCE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout ZOOLOGICKÉ EXKURZE VE VÝUCE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)
Kurs je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných témat z různých oblastí zoologie i s přesahem do souvisejících disciplín (ekologie, environmentalistika a etologie) a názorových oblastí. Studenti/studentky budou seznámeni s aktuálními trendy a novinkami v zoologii, které souvisí s novými názory na evoluci, taxonomii, nomenklaturu ale i využití a ekologii druhů a nové interakce mezi člověkem a živočichy a člověkem a prostředím . Cílem kurzu je rozšíření a prohloubení zejména průřezových znalostí v zoologii i seznámení se s dalšími způsoby jak netradičně a atraktivně určitá vybraná témata ze zoologie prezentovat při výuce. Během seminářů bude diskutováno o učivu zoologie, o metodách a formách výuky zoologie (outddoorové a indoorové aktivity), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku zoologie, etologie a environmentalistiky, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku zoologie. Studenti/studentky se seznámí s aktivizujícími přístupy k výuce biologie a s možnými strategiemi zvyšujícími zájem žáků o tento předmět.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (09.09.2022)

K samostudiu jsou určeny powerpointové prezentace, doporučená literatura a studijní opory

Celková časová zátěž studenta 106,0
Odpovídající množství kreditů 4
Přidělené kredity 4
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 2
Cvičení: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 35 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)

Andreska J., Hanel L. (2009): Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Skriptum. Karolinum, Praha.

Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN.

Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha :SPN.

Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha : SPN.

Begon, M., Harper, J., Townsend, C.: Ekologie. Jedinci, populace, společenstva. Olomouc, Vydavatelství University Palackého, 1997.

Braniš, M. (2010): Základy ekologie. Univerzita Palackého Olomouc. Olomouc

Duvigneaud: Ekologická syntéza. Academia. Praha. 1988. 320 s.

Matěnová V., (1998): Formy a metody terénní práce ve výuce zoologie obratlovců na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. In: Uhrín V. a kol. (eds.),: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie, 2.-4.9.1998, Nitra, Fakulta prírodných vied UKF v Nitre, s. 239-240.

Hadač E. 1967: Ekologické katastrofy. Horizont, Praha, 215 str.

Heráň, I. (1982): Díváme se na zvířata. Panorama, Praha.

Kudrna a kol. 1988: Biosféra a lidstvo. Academia Praha, 532 str.

Lorenz K. (1993): Základy etologie. Academia Praha

Míchal I.: Ekologická stabilita. Ministerstvo životního prostředí České republiky. 1992. 243 s..

Odum, E.: Základy ekologie. Praha, Academia, 1977.

Storch, Mihulka: Úvod do současné ekologie. Portál s. r. o. Praha. 2000. 156 s..

Veselovský, Z. (1992): Chováme se jako zvířata . Panorama Praha

Veselovský Z. (2005): Etologie. Biologie chování zvířat. Academia Praha

Vilímová J. 2016: Fylogeneze a vzájemné vztahy určují nejpřirozenější systém živočichů. Živa, 3: LVI-LIX.

Vilímová J. 2016: Zajímavé změny v chápání fylogeneze a systému živočichů. Živa 3: 125-128.

Wilson E.O.: Rozmanitost života. Nakladatelství Lidové noviny.1992.

Zlatník A. a kol.: Základy ekologie. SZN Praha, 1973.

 

Časopisy Živa, Vesmír, Ochrana přírody, Nika, Biologie-chemie-zeměpis

Metody výuky
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)

Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí.  

V případě zavedení nepřímé výuky půjde o  samostudium studijních opor (5 hodin za semestr) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, vypracování esejí na zadané téma, e-learning, navržení projektové výuky na zadané téma aj.)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)
Projít prezentace v powerpointu, zaslat seminární práci na dané téma.
Sylabus
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)

1/ Bionika - inspirace přírodou, využití ve výuce

2/ Člověk a ryby - příklad průřezového tématu, využití ve výuce

3/ Determinace taxonů živočichů (hmyzu), obrazový určovací klíč, práce s odbornou literaturou, využití ve výuce  

4/ Forenzní entomologie jako příklad praktického využití zoologie, využití ve výuce

5/ Jedovaté rostliny a živočichové - příklad průřezového tématu, využií ve výuce

6/ Příklad projektové výuky - maternální péče kněze mateřského, využití ve výuce

7/ Příklady způsobů výuky zoologie, využití betradičních metod  

8/Využití školního akvária ve výuce

9/ Zoologické exkurze a jejich využití ve výuce

10/ Využití přírodovědného filmu ve výuce

11/ Vybrané kapitoly z ekologie a environmentalistiky a jejich výuka

12/ Vybrané kapitoly z etologie a jejich výuka  

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (24.08.2022)

K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu.

Studijní opory
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK