PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání pedagogických pracovníků - OKN231434
Anglický název: Professional Development of Teachers
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Prerekvizity : OKN231413
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (13.02.2018)
Studijní předmět poskytne studentům základní informace o podstatě a principech vzdělávání pedagogických pracovníků. Obsahem předmětu bude nástin vývoje chápání profesního rozvoje od konceptu celoživotního vzdělávání, přes další vzdělávání až k profesnímu učení. Budou představeny základní zahraniční dokumenty OECD a EU, domácí legislativní rámec i připravované úpravy související s kariérním systémem učitelů. Studenti budou seznámeni s výsledky mezinárodních výzkumů profesního rozvoje učitelů (TALIS, PISA) a dalších výzkumů, které ukazují, jaké formy profesního rozvoje mají pozitivní dopady na výsledky žáků.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (13.02.2018)

Cílem předmětu je vybavit studenty oboru školní pedagogika takovými znalostmi a dovednostmi, aby byli schopni monitorovat, organizovat a koordinovat profesní rozvoj svůj i svých kolegů na pracovišti.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (13.02.2018)

Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.

Kohnová, J. (2004). Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Praha: PedF UK.

TALIS 2013. Národní zpráva. (2014). Praha: ČŠI.

TALIS 2013. Analytická zpráva. (2014). Praha: ČŠI.

Starý, K. (2014). Vybrané zahraniční programy hodnocení učitelů s využitím profesních standardů. Orbis Scholae, (3)3 Praha: Univerzita Karlova.

Starý, K. (2015). Učitelské profesní standardy v anglicky mluvících zemích a jejich místo v systému profesního rozvoje učitelů. In: Greger, D. (Ed.) Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy. Praha: UK PedF.

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D. Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum.

Starý, K. a kol. (2008). Učitelé učitelů. Praha: Portál.

Chvál, M., Dvořák, D. Starý, K. Marková, K. (2008). Design-based research při hledání cest dalšího vzdělávání učitelů. Orbis scholae.(2)3  Praha: Univerzita Karlova.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (13.02.2018)
  1. Učení a vzdělávání 
  2. Učení a dospělí
  3. Nové pojetí DVU
  4. Akční výzkum (individuální učení)
  5. Učící se komunity (sociální učení)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (13.02.2018)

Podmínkou zakončení předmětu obhajoba prezentace provedeného akčního plánu a jejího vyhodnocení včetně obrazové a písemné dokumentace formou reakcí na dotazy a poznámky ostatních studentů a vedoucího kurzu. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK