PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie školy - OKN231421
Anglický název: Theory of Schooling
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
Prerekvizity : OKN231412
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (04.10.2017)
Předmět ozřejmuje vliv sociokulturních faktorů, které determinují podobu školy, její vnitřní organizaci, klima a prostředí. Klade důraz na proměnu modelu školy v evropském kontextu se zřetelem ke specifikům české školy, včetně modelů alternativních a inovačních. Prohlubuje klíčové koncepty, zejména škola klima a kultura školy (a jejich vztah k výsledkům žáků), škola jako komunita, škola jako učící se organizace aj. Budeme se zabývat otázkami vedení, řízení a správy ve školství a různými přístupy k pedagogickému vedení. Předmět poskytuje dovednosti uplatnitelné v pedagogickém výzkumu a v různých funkcích ve škole a školské správě, které jsou mj. potřebné pro vytvoření pasportu školy, pro analýzu jejích silných a slabých stránek, návrh programu rozvoje vybrané oblasti apod. Výstupem předmětu bude seminární práce, v níž budou tyto dovednosti ověřeny.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.03.2015)

Cílem předmětu je utvářet a prohlubovat teoretickou bázi pro pochopení funkcí školy jako sociální instituce, pro porozumění kultuře školy jako prostředí pro cílené vzdělávání, osobností a sociální rozvoj a kultivaci žáků.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (04.10.2017)

Povinná literatura:

Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. (2015). Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum.

Dvořák, D., & Sedláček, M. (Eds.). (2011). Pedagogické vedení školy: Lidé v čele školy a učení žáků. [Tematické číslo.] Orbis scholae, 5(3).

Havlík, R.. & Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (verze 2017/2018). Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Kriteria-hodnoceni/

Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.

Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Zounek, J. (2005). Kultura školy. Brno: MU.

Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3. vyd. Praha: Portál.

Zákon č. 561/2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Sbírka zákonů ČR, část 190, 2004.

Doporučená literatura:

Dvořák, D. (2012a). Nový institucionalismus v pedagogice. Studia paedagogica, 17(2), 9–26.

Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, P., Chvál, M., & Walterová, E. (2010). Česká základní škola: Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.

Hargreaves, A.; Lieberman, A.; Fullan, M. & Hopkins, D. (Eds.) (2010). Second international handbook of educational change. Heidelberg: Springer.

Hloušková, L. (2008) Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: FF MU.

Chvál, M., & Novotná, J. (2008). Pedagogický rozvoj školy. Praha: Portál.

Kaščák, O., & Pupala, B. (Eds.) (2011). Školy v prúde reforiem. Bratislava: Renesans.

Kučerová, S. (2012). Proměny územní struktury základního školství v Česku. Praha: Česká geografická společnost.

Lazarová, B., Pol, M., & Sedláček, M. (2015). Souhrnná zpráva mapující pedagogické vedení ředitelů základních škol v ČR. Praha: ČŠI.

Mareš, J. (2000). Sociální klima školy. Pedagogická revue, 52, s. 241-253.

McKinsey & Company. (2010). Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey & Company.

Moree, D. (2013). Učitelé na vlnách transformace. Kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum.

Pol, M., Hloušková, L., Lazarová, B., Novotný, P., & Sedláček, M. (2013). Když se školy učí. Brno: MU v Brně.

Šeďová, K. (2013). Humor ve škole. Brno: Masarykova univerzita.

Walterová, E. a kol. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno : Paido,.

What Schools for the Future? Paris . OECD, 2001.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (04.10.2017)

Škola jako sociální instituce a jako úroveň organizace vzdělávání. Koncept sociální instituce. Funkce školy (manifestní a latentní). Kritické teorie školy. Tlak globálních faktorů na národní státy a jejich tradiční modely školy. Příklady proměny školství ve vybraných vyspělých státech. Scénáře budoucnosti školy dle OECD a  naplňování funkcí vzdělávací instituce v nich.

Škola jako běžná a specifická organizace. Charakteristiky organizace (prvky, struktury), chování lidí v organizaci. Škola jako specifická organizace (rozvolněná vazba). Správa, řízení a vedení škol. Základní přístupy k pedagogickému vedení školy. Konkurence a trh ve školství. Význam stability a proces změny. Škola jako společenství a učící se organizace. Škola a její partneři: spolupráce nebo konflikt.

Klima a kultura školy. Fyzické, organizační a sociálně-kulturní prostředí školy. Původ, shody a rozdíly pojmů kultura a klima organizace. Součásti kultury. Kultura efektivních škol. Způsob zjišťování a význam klimatu a kultury školy. Klima sboru, třídy – komponenty. Čas a režim školy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (04.10.2017)

Zpracování seminární práce – strukturovaný popis fungování školy, ve které student působí nebo kterou dobře zná. Aktivní účast na semináři s prezentací/obhajobou seminárních prací. Úspěšné absolvování písemného testu a ústní části zkoušky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK