PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika pedagogiky - OKN231407
Anglický název: Didactics of Educational Science
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKNPP13065, OKNPP1414
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)
Kurz navazuje na obsah předmětu Obecná didaktika a je zaměřen na řešení dvou základních problémů: Čemu učit v jednotlivých pedagogických disciplínách a jakých specifických metod a organizačních forem při tom využít. Obsah kurzu je zaměřen na obecné problémy osvojování pedagogických poznatků, prostředky, formy a metody šíření pedagogických poznatků, seznámení s pedagogickými dokumenty a rolí a kompetencemi učitele pedagogiky.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

Studenti prokáží dovednost funkčně využít získané vědomostí, při zpracování projektů výuky na různých úrovních obecnosti a prokáží dovednost využít adekvátních aktivizujících metod při zpracování projektu výuky pro výbrané téma jedné z pedagogických disciplin.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dětí. Praha : Portál, 1995.

KANTORKOVÁ, H. Pedagogická tvořivost studentů učitelství. Ostrava : OU, 2000.

KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž : IUVENTA, 1995.

KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1992.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996.

MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PedF MU, 1995.

MAREŠ, J. , SLAVÍK, J. , SVATOŠ, T. , ŠVEC,V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996.

PIKE, G. , SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.

SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno : Paido, 1995.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.

1Standard středoškolského odborného vzdělávání , VÚOŠ

VALIŠOVÁ, A. , SINGULE, F. ,VALENTA,J. Didaktika pedagogiky. Praha : SPN, 1990.

Články v odborných časopisech

+ další literatura podle vlastního výběru

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

Obsah kurzu je zaměřen na :

·         analýzu základních pedagogických dokumentů pro výuku pedagogiky na SŠ a VOŠ;

·         zpracování návrhu školního programu vzdělávání pro vybraný typ školy;

·         specifika výuky jednotlivých pedagogických disciplín;

·         výběr adekvátních metod a forem výuky;

·         zpracování projektu výuky s využitím vybraných metod a forem;

·         realizace nebo prezentace projektu výuky.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

Prostudování dvou publikací k dané problematice dle vlastního výběru.

Na jednu z přečtených  publikací  zpracují studenti recenzi.

Zpracování projektu výuky pro výbrané téma jedné z pedagogických disciplin.

Konkrétní požadavky jsou zadány v MOODLE-

Aktivní účast na seminářích.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK