PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika raného a předškolního věku - OKN03S105B
Anglický název: Special education at early and preschool age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OKN03S203B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (07.09.2022)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku a možností speciálněpedagogické podpory vývoje dítěte. Studenti získají poznatky o ontogenetickém vývoj dítěte, psychomotorickémvývoji, jeho zákonitostech, vlivu postižení, a také o roli rodičů, pedagogů a speciálních pedagogů. Témata: 1.) Ranáintervence- legislativa, formy péče, pomůcky a technická podpora principy včasné intervence, podpora rodiny dle Vítkové 2.) Metody včasné intervence dle typu postižení 3.) Hra, experimentace, členění hry dle různých autorů 4.)Hra jako diagnosticko terapeutický prostředek 5.) Psychomotorický vývoj dítěte s postižením 6.) Systém rané podporydítěte s kombinovaným postižením, metodika aktivního učení Lilli Nielsen. 7.) Vývoj dětské řeči (chronologický,lingvistický,...), vztah řeči a jiných oblastí (motorika, smysly, myšlení, paměť) 8.) Narušení obsahové, zvukovéstránky řeči – opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie (symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika,terapie, prognóza, prevence) , narušením řeči v sociální interakci. 9.) Ontogeneze řeči dětí se sluchovým postižením vzávislosti na stupni a typu sluchových ztrát. 10.) Příprava inkluzívních podmínek v předškolním zařízení provzdělávání žáků s omezenou schopností samostatného pohybu a orientace. Význam inkluzívního vzdělávání vpředškolním věku. 11.) Formy podpory rodin s dětmi s mentálním postižením, legislativní a finanční podpora. 12.)Inkluzivní pojetí předškolního vzdělávání s postižením, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (07.09.2022)

•BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.

 

•BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.

 

•DITTRICHOVÁ,J. PAPOUŠEK, M: PAUL,.K. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha, Grada.2004, ISBN 80-247-0399-8.

 

•DOKOUPILOVÁ,I. POTMĚŠIL,M. a kol. Speciálněpedagogická intervence u dětí v raném věku. Olomouc, UP. 2015. ISBN978-80-277-4432-1.

 

•HRADILKOVÁ, T.a kol.Praxe a metody rané péče. Praha. Portál. 2018. ISBN 978-80-262-1386-4.

 

•KOMENSKÝ,J.A. Informatorium školy mateřské.Praha Kalich, 1992.

 

•KUNHARTOVÁ,M. POTMĚŠIL,M. POTMĚŠILOVÁ,P. Náročné otcovství.Praha, Karolinum 2017 ISBN 978-80-246-3600-9.

 

•OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6.

 

•VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ,I. KREJČOVÁ,L. Náročné mateřství. Praha, Karolinum 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (07.09.2022)

Ústní zkouška z výše uvedených okruhů. Orientační test v průběhu studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK