PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální psychologie - OKN03Q402A
Anglický název: Social Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.01.2023)
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní informace z oblasti sociální psychologie s důrazem na praktickou aplikaci poznatků v prostředí současné školy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)

Cílem kurzu je seznámit studenty/ky s oborem sociální psychologie jako mezní disciplínou psychologie a sociologie (ukázány budou nejen jejich hranice, ale také jejich vzájemné prolínání a přínosy ke zkoumání interdisciplinárních témat, jako je například školní výchova a vzdělávání). Vedle představení obsahu a vývoje sociální psychologie a jejího postavení mezi ostatními vědami a psychologickými disciplínami bude pozornost věnována klíčovým sociálně-psychologickým teoriím a přístupům ke studovaným tématům. A to zejména k tématům sociální skupiny, sociální vnímání a poznávání, sociální komunikace, stereotypy a předsudky atd. Při výkladu bude důraz kladen na zprostředkování teoretického a metodologického zázemí pro aplikaci sociálně-psychologického pojetí uvedených témat na pedagogickou realitu (např. školní třída jako sociální skupina).

Studenti získají přehled o základním sociálním dění v mateřské škole, osvojí si dovednost analyzovat hlavní sociální situace, poznat a omezit rizika negativním vývoje skupiny dětí a konrtolovat své pedagogické působení s reflexí. 

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.01.2023)

Předmět zahrnuje přmou výuku (dvě setkání) a nepřímou výuku založenou na studiu podkladů a plnění úkolů (viz Moodle).

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.01.2023)

VÝROST, J.; SLAMĚNÍK, I. (1997). Sociální psychologie.Praha : ISV nakladatelství.

JANOUŠEK, J. (1986). Metody sociální psychologie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství.

NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha : Academie.

HELUS, Z. (1992) Sociální psychologie pro učitele. Praha : Karolinum.

HEWSTON, M. (ed.) (1992). Introduction to Social Psychology : A European Perspective. Oxford: Blackwell.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)

1. Předmět sociální psychologie. Metodologie a metody v sociální psychologii. Vazby sociální psychologie na ostatní psychologické disciplíny a další vědní obory.

2. Paradigmata v sociální psychologii. Přínosy hlavních psychologických směrů a škol k současnému poznání sociální psychologie.

3. Socializace. Rodinná a školní socializace. Studenti získají přehled o rozdílech a výsledcích socializace, dovednost posilovat tyto procesy a kontrolovat je 

4. Sociální role. Konflikty rolí. Osobní identita. Studenty analyzují své sociální role. 

5. Sociální učení. Studenti dovedou aplikovat znalosti o učení do své pedagogické práce

6. Sociální skupiny. Jedinec a skupina. Vztahy mezi skupinami. Studenti si osvojí postupy práce s kolektivem a předcházení rizikům vývoje skupiny

7. Sociální komunikace. Jazyk. Sociální jednání. Prosociální jednání, agresivita, afiliace. Sociální ovlivňování.

8. Sociální vnímání a poznávání. Laické chyby ve vnímání a hodnocení. Kauzální atribuce. Tyto znalosti dovolí analyzovat a měnit stereotypy v chování a bránit předsudkům ve své pedagogické praxi

9. Postoje a jejich změny. Předsudky a stereotypy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)

Podmínky k ukončení předmětu jsou:

- účast na setkání

- závěrečný test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK