PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické poradenství - OKN03Q301A
Anglický název: Special-educational and Psychological Counselling
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (06.09.2023)

Cílem předmětu je rozvinout u studentů dovednosti související s vytvářením vzdělávacího prostředí podporujícího wellbeing dětí, pedagogickou diagnostikou,podporou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (16.09.2023)

Název předmětu

Speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické poradenství

Kredity

5

Zakončení

Zk

 

 

Přímá výuka

 

Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu:

15

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

20

Samostudium literatury (za semestr)

40

Práce se studijními materiály (za semestr)

20

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

15

 

 

Plnění předmětu

 

Příprava na zkoušku a zkouška

40

Distanční výuka v případě karanténních opatření proběhne v čase setkání na platformě Zoom. Studenti budou aktuálně informováni prostřednictvím mailu.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (08.09.2023)

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.

FELCMANOVÁ, Lenka a kol.. Metodika pro práci s dětmi s SVP v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-399-5

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství, 3. přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

www.popdorainkluze.cz

https://wwwj.welcome-idea.eu/#/home

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (06.09.2023)

Pedagogická diagnostika a podpora rozvoje dílčích funkcí (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika,zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace)

Plánování, poskytování a vyhodnocování podpůrných opatření

Podpora wellbeingu v prostředí mateřské školy (úprava prostředí, pozitivní podpora chování, specifická opatření pro děti se zvýšenou potřebou podpory)

Systém pedagogicko-psychologického poradenství, aktuální úkoly.  Školská poradenská zařízení - pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum - zaměření pracoviště, nabídka služeb,  specifické aktivity pro předškolní věk. Aktivity ŠPZ zaměřené na podporu wellbeing.

Spolupráce s rodiči (vedení rozhovoru, anamnestická data), spolupráce s učiteli MŠ.

Diagnostika školní zralosti, rizika vzniku specifických poruch učení.  

Preventivní aktivity zaměřené na rozvoj osobnostně-sociálních dovedností a práci s klimatem třídy v prostředí mateřské školy.

Hra, kresba jako diagnostické postupy v rámci pedagogické a speciálně pedagogické diagnostiky.

Vybrané intervenční postupy s ohledem na typické problémy předškolního věku.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (06.09.2023)

zpracování plánu pedagogické podpory na základě poskytnuté nebo vlastní kazuistiky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK