PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická diagnostika a kazuistika - OKN03N402C
Anglický název: Educational Diagnostics and Case Reporting
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Petra Ristić, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (09.01.2023)
Cílem předmětu je získat potřebné znalosti pro provádění pedagogické diagnostiky v předškolním zařízení. Studenti se seznámí s jednotlivými diagnostickými metodami a jejich využitím a s možnostmi, jak strukturovaně nastavit pedagogickou diagnostiku ve školní praxi, jak vytvářet individuální diagnostické záznamy dětí v mateřské škole a jak založit a pracovat s portfoliem dítěte. V první části je předmět zaměřen na zorientování v pojmech (diagnostika, psychologická diagnostika, pedagogická diagnostika, pedagogická diagnostika zaměřená na dítě). Dále se orientuje na základní požadavky kvalitní diagnostické činnosti učitele. Seznamuje s příklady chyb v diagnostické činnosti, zaměřuje se na prevenci chyb a na základní diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů apod.). Dále nastiňuje několik možností, jak strukturovaně nastavit pedagogickou diagnostiku ve školní praxi (východiska např. z Programu podpory zdraví a z Oregonské metody Programu Začít spolu. Uvedené možnosti uplatnění položek/kategorií pro diagnostiku, škály hodnocení a budou porovnány s vlastními zkušenostmi vytváření záznamů pro pedagogickou diagnostiku dětí v konkrétní třídě. Zároveň bude věnována pozornost portfoliu dítěte z hlediska pedagogické diagnostiky, způsobům jeho vedení a jeho využití pro plánování pedagogické práce.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (05.02.2024)

Vyčíslení studijní zátěže 3 kredity - celkem 90 h. Z toho 

Přímá výuka  6h

Samostudium literatury (za semestr) 24 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 24 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin

Seminární práce

15 hodin
Příprava na zápočet 6 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (09.01.2023)

BEDNÁŘOVÁ, J. ,ŠMARDOVÁ V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Olomouc: Edika 2.vyd. 2015. ISBN 978-80-2660-65-81.

HADJ MOUSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X.

KARGEROVÁ J., GARDOŠOVÁ J. Individualizace v práci učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2009

MIKOVÁ, Š., STANG,J. Typologie osobnosti u dětí. 2. vydání. Praha:  Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0874-7.

SYSLOVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. In SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2012, s.23-39. ISBN 978-80-7357-884-8.

SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem ditěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6

ŠMELOVÁ, Eva. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.

TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky. Olomouc: UP v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0.

Zacitspolu/images/files/příručka-Individualizace­­­_v_Ms.pdf.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (09.01.2023)

Témata:

1.) Pedagogická diagnostika – vymezení, obsah, předmět, cíl.

2.) Specifika diagnostiky předškolního dítěte.

3.) Diagnostické metody.

4.) Oblasti diagnostiky u předškolního dítěte.

5.) Nejčastější chyby při diagnostice.

6.)Tvorba individuálních diagnostických záznamů dítěte.

7.) Portfolio dítěte a jeho využití při diagnostice.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (20.02.2024)

Předmět je zakončen zápočten. Jeho udělení je podmíněno:

- aktivní účastí na seminářích. Hbyridní účast je možná, avšak on-line účast na semináři se počítá pouze za 50 %.

- plněním dílčích úkolů v Moodle prostředí

- prezentací ukázky vedení diagnostických záznamů na závěrečném setkání. 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (05.02.2024)

Veškeré materiály a informace ke kurzu jsou v Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8875. Heslo obdrží studenti na prvním setkání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK