PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti - OKN03M102B
Anglický název: Chapters from Mathematical Literacy
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (08.09.2022)
Kurz je zaměřen na vybrané kapitoly z (pre)gometrie. Rozvíjí potřebné schopnosti studentů v oblasti oborové i didaktické prostřednictvím řešení konkrétních úloh a diskusí k jejich řešení. U každého tématu je závěr věnován využitelnosti v předškolním vzdělávání a návaznosti školní matematiky na takové zkušenosti dítěte. Ze sedmi nabízených okruhů se dle přání studentů zaměříme na pět z nich dle toho, jak se v dotazníku k nabídce vyjádří před první lekcí.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)

Cílem předmětu je shrnout či rekapitulovat obsah bc studia - předmětu Rozvoj matematické gramotnosti a probrat se
studenty ty okruhy, které v bakalářském studiu mimo UK Pedf .

Předmět má vyrovnat onen handicap a umožnit snazší zvládnutí navazujících předmětů v rámci magisterského studia. Výuka stojí na kombinaci přednáška s dílnou, která
zahrnuje rozvíjející i diagnostické aktivity s propojením na praxi mateřské školy. Preferovaný způsob komunikace je
dialog. Zaměření kurzu je dominantně v oblasti geometrie a logiky.

Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (04.10.2022)

Kurz je podporován Moodlem, V případě přechodu na distační výuku bude využit MicrosoftTeams.

Studium předpokládá: 5 h přímé výuky, 45 studia a domácí přípravy a 10 h závěrečné práce

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)

1) učebnice matematiky pro 1.-7. ročník ZŠ

2) Smidžárová, L. Fenomény řešení tangramů u dětí předškolního věku

3) Kašová, Š. Korekční procesy u strukturovaných celků

4) Lorencová, K. Svět roviny a prostoru  v předmatematické gramotnosti

5) KASLOVÁ Michaela.Prelogické myšlení. In Eduard Fuchs, Hana Lišková et al. (Eds.) Rozvoj předmatematických
představ u dětí v předškolním věku. Praha : JČMF, 2015, s. 76 – 101. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.
6) KASLOVÁ Michaela. Transformace v předmatematické gramotnosti. In Fuchs Eduard, Hana. Lišková et al. (Eds.)
Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku. Praha: JČMF, 2015, s. 102-119. ISBN 978 –
80-7015-0222-1.
7) KASLOVÁ Michaela. Polytechnická výchova a příprava na školní matematiku – mozaiky a cesta k míře. In J. Slowík,
J. (ed.) Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v MŠ. Plzeň: ZČU PdF v Plzni, 2015, s. 20 – 38. ISBN
978-80-261-0560-2.
8) KASLOVÁ Michaela. Význam slov ano a ne v rozvoji dítěte. In Uhlířová Martina (Ed.) Acta universitatis
palackianae olomucensis, facultas paedagogica 2014, Mathematica IX. Olomouc: UPOL, 2014, s. 98-103. ISSN
1801-0288.
9) KASLOVÁ, Michaela. Celek a jeho části. Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014, 20 stran (bez ISBN).
10) KUPČÁKOVÁ, Michaela. Zobrazení prostoru kreslením a modelováním. In E. Fuchs, H. Lišková et al. (Eds.) Rozvoj
předmatematických představ u dětí v předškolním věku. Praha: JČMF, 2015, s. 120-154. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.
11) KUŘINA František. Jazyky a reprezentace ve vyučování matematice. Matematika, fyzika, informatika : časopis pro
výuku na základních a středních školách. 2013, 22(1), s. 2-16. ISSN 1210-1761
12) STOPENOVÁ Anna. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. In ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III
PREŠOV – OLOMOUC, (61 – 70). PREŠOV: ROKUS, 2004. ISNB 80-7220-182-4.
13) SWOBODA Ewa. How to introduce young children to the repeating geometric patterns. In Jarmila Novotna. a Hana
Maraova (Eds.) Proceedings of SEM’13. Prague: Charles University, Faculty of Education, 2013, p. 314 -321. ISBN
978-80-7290-637-6.
14) VIGHI Paola. The triangle as a mathematical object. In Marta Pytlak (Ed.) Proceedings ERME

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)

Studium literatury před kurzem, na ně navazují praktické úkoly řešené zpravidla ve dvojicích, následná diskuse a závěr.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)

 Témata: 1) Čára, její role v grafické komunikaci
(hranice, cesta, návod, spojnice, směr a podobně); zástupná role čáry; čára a svět roviny, prostoru; druhy čar; cesta ke
znaku; obrázky jedním tahem; kódování pohybu nejen čarou; interpretace dětského grafického záznamu řešení úkolu.
2) Prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice v 2D a v 3D; dotýkání, překrývání); rozdíl ve významu slov ve světě
dětské reality a ve světě abstrakce; dětské aktivit a jejich pozitiva i úskalí. 3) Míra geometrického útvaru (základ teorie
– v návaznosti na ZŠ); cesta k míře - geometrický i aritmetický přístup: porovnávání, poměřování, zaplňování prostoru
/roviny, práce s jednotkovými objekty, určování jejich počtu; odečet, měření, odhad, hádánív daném kontextu a limity
v předškolním věku; dětské aktivity a jejich analýza. 4) Orientace v prostoru, v rovině, na jeden orientační bod;
prostorová paměť (statická, dynamická, pro celek, strukturu); rovinná paměť; paměť pro tvar, polohu objektu, velikost
vzhledem k okolí; slovní zásoba; stimulace rozvoje zmíněných schopností; orientace ve směrech (předo-zadní, hornodolní
a provo-levý) včetně hodnocení dostupných metodických a diagnostických materiálů; cesta k elementárnímu
plánku a jeho porozumění; vazba na dynamické situace. 5) Shodná zobrazení v rovině i v prostoru a jejich kořeny v
běžných aktivitách; významy slov shodný a stejný; 6) Vývoj stavby u dětí (na čem závisí, jak a kdy interpretovat
stavbu) – fáze vývoje včetně nulté fáze práce s různým materiálem; druhy stavebnic a skládanek; práce s předlohou a
plánkem; obtíže dítěte a možné příčiny; gradace obtížnosti u skládanek; stavební diktát; první procesy kontroly a
korekce; rozdíly mezi dětmi různého věku. 7) Labyrinty – typologie; metody řešení; kontraproduktivní učitelské
strategie; poznávání významu slova „možnost", práce s chybou; první řešitelské strategie. 8) Transformace a jejich
druhy (tvarová, polohová, velikostní a další), využití v pojmotvorném procesu; práce s lupou, vodou, pískem,
tkaničkou a podobně; odlišení světa roviny a světa prostoru. 9) Tvar věcí, geometrický tvar, geometrický útvar;
rozdíly mezi světem reality a světem abstrakce; možnosti poznávání tvarů; zásady pro pojmenování 3D objektů;
pokusy; pojmotvorný proces v geometrii. 10) Celek a jeho části; relativita pojmů i v řeči dítěte; význam řeči a slovní
zásoba; procesy dekompozice, kompozice, korekce; strategie učitele a techniky v aktivitách dítěte; 11) Sdělení a jeho
úplnost, posouditelnost; výrok a způsoby jeho vyhodnocování; význam slov pravda/nepravda a jejich slovní alternace
v závislosti na kontextech; od individuálního výroku k vnímání pochopení složeného výroku; význam spojek v běžné
komunikaci i v pravidlech; pronikání do logických struktur; prelogické myšlení a počátky logického myšlení;
rozhodování ve hrách s pravidly, rozsouzení sporu a zdůvodnění.12) Skládání výroků, negace a její význam pro
matematiku; důkaz sporem; uvažování; usuzování; proces zobecňování a chápání kvantifikátoru v řeči; omezující
faktory; významy slov ano/ne; role poslechu četby na rozvoj prelogického myšlení; argumentace; tvorba výroku z
výrokové formy; vymezování definičního oboru; různé druhy komunikace (mluva, gestická, grafická, pantomimická);
cílená stimulace k nástupu užití prvních výroků- vyjádření celou větou; práce s informacemi; zásobník her; vazby na
další okruhy.

Z dané nabídky dle zájmu studentů (dotazník) se zaměříme na vybrané okruhy.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)

Nejméně 80% účast na kurzu, průběžné plnění úkolů a zpracování vybraného tématu.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)

Moodle

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK