PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání - OKN03B207A
Anglický název: Didactic Approaches to Science Education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13191
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (28.01.2022)
Vliv pedagogických teorií (vývojové teorie, teorie inteligence, teorie učení) na oborovou didaktiku, zohledněním specifik daných oborem a věkem. Didaktické zásady. Didaktické prostředky a kritéria podle kterých je vybírat. Metody, především pozorování, narativní metoda, pokus, názor, exkurze, dobré otázky, vzdělávání za pomoci zvířat, přírodovědná vycházka. Vliv prostředí (třetí učitel, informální vzdělávání). Hodnocení přírodovědných aktivit, např. pomocí portfolia. Propojení tématu s environmentální výchovou I. Teoretické znalosti 1. Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek). 2. Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi. 3. Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence). 4. Behaviorismus a metoda programovaného učení. 5. Strukturalismus. 6. Konstruktivismus. 7. Konektivismus. 8. Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita. 9. Odcizení přírodě a "zelené" terapie. 10. Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání. II. Metodologické znalosti 1. Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV. 2. Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů. 3. Dobré otázky. 4. Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ. 5. Narativní metoda. 6. Badatelský přístup (badatelsky orientované učení). 7. Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi. 8. Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ. 9. Zakládání sbírek v MŠ. 10. AAE (třídní chovy a návštěvní programy).
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (10.02.2023)

aktualizováno únor 2023 

Vážené studentky, Vážení studenti!

Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu. 

Předmět je ukončen  klasifikovaným zápočtem a hodnocen 3 kredity. To odpovídá 90 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky (8), která se uskuteční  15.2. v Toulcově dvoře. Přímá výuka bude prezenčně, a díky podpoře z projektu SPIN v tandemu s Mgr. Magdalenou Kapuciánovou, ředitelkou MŠ Semínko v Toulcově dvoře a doktorandkou UJEP, a to přímo v terénu.

Informace k prezenční výuce 15.2. ve fakultní MŠ Semínko a okolí:

Sraz 9:15-9:25 na nádvoří ekocentra Toulcův dvůr. Pro dopravu použijte MHD! Nejezděte autem k areálu. Dostanete se sem

a) METREM ze stanice metra Skalka (trasa A), nebo Opatov (trasa C), autobusem č. 177 na zastávku Toulcův dvůr, kde vystoupíte přímo u naší branky.

b) TRAMVAJÍ č. 22, 26 na zastávku Na Groši. Pojedete-li směrem z centra, vystoupíte těsně za křižovatkou, vrátíte se, přejdete ulici Pražská a podél ní se dáte doleva. Po 50 metrech zahnete dolů do uličky napravo, přejdete lávku přes Botič, kolem základní školy a za ní doprava do kopce po schodech. Přístup s kočárkem je dlážděnou uličkou vlevo do prudšího kopce mezi domky a pak ostře doprava po silnici.

Program

9:25 odchod do Lesníčku (lesní třídy - venku za každého počasí), prohlídka zázemí, dotazy u ohně.

Následuje prohlídka mateřské školy ca 10:30 - 12:00. Představení školní jídelny a vaření s dětmi – vedoucí školní jídelny, dotazy. Prohlídka zázemí mateřské školy (třídy, badatelna). 

Od ca 12 do 13h prohlídka zahrady - přírodní školní zahrada. 13 - 13:45 pauza na oběd (vlastní popř. lze zakoupit v jídelně ekocentra). 

13:45 - 14:30 prohlídka areálu Toulcova dvora (ekocentra).

Dobře se obujte a oblečte. Budeme po téměř celou dobu venku, to znamená vícevrstevné oblečení, a to i na nohy (dvoje kalhoty), teplé boty (sněhule například), dvoje rukavice, čepici, šátek pod čepici ...

S sebou svačinu, přezuvky do MŠ a dobrou náladu. 

Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací.

Přímá výuka bude prezenčně, a díky podpoře z projektu SPIN v tandemu s Mgr. Magdalenou Kapuciánovou, ředitelkou MŠ Semínko v Toulcově dvoře a doktorandkou UJEP.

Studijní materiály máte připravené v moodle v kurzu s názvem „Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání LS 2022 “https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13191 (platí i pro vás, studenty 2023)

Zapište se do něj (není automatické, tj. není propojené se zápisem do SIS).

Celkově dostanete během semestru 5 úkolů, které Vás nasměřují, povedou a mně umožní kontrolu Vaší domácí práce.

Pro získání bodů je třeba tyto úkoly odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům, abych měla možnost jejich hromadné kontroly a následně na základě toho, co se z nich dozvím, upravit obsah další výuky.

Všechny řádně odevzdané práce přečtu, okomentuji  oboduji (0-20 za každý úkol). 

Pokyny pro vypracování úkolů (čtěte pozorně!):

Úkoly vypracovávejte průběžně. Vzhledem k tomu, že studujete v kombinované formě, budete je odevzdávat najednou (v jedné složce), ale doporučuji vám na nich pracovat průběžně a např. si je vzájemně komentovat. Odevzdaný wordový soubor musí mít hlavičku (jméno studenta, obor, předmět s kódem) - stačí na začátku, tedy jen 1x. Každý dílčí úkol musí mít tyto formální náležitosti: Úvod (1- 5 vět) - očekávám propojení s teorií a literaturou či jinými zdroji, Stať (ve které bude zpracován samotný úkol), Závěr (očekávám vyhodnocení, reflexe úkolu, co vám to přineslo, co jste se naučili, atd. v rozsahu 10 - 15 vět) a Citace / Zdroje. 

Úkoly odevzdávejte POUZE ve wordovém souboru všechny najednou mailem na adresu katerina.jancarikova@pedf.cuni.cz označené hlavičkou Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání, a to v termínu 29.4.- 1.5. (moodle letos nepoužívám, protože to v minulém roce padalo v nejméně vhodnou dobu - zrovna když jsem měla čas úkoly upravovat). Termín odevzdání dodržte (pracujte na úkolech průběžně). Obrázky do wordového dokumentu vkládejte tak, aby je nebylo třeba je otáčet. Hodnocení Úkoly, které nesplní výše uvedené zadání (např. bude chybět citace zdrojů, budu hodnotit nula body). 

Bodování: dodržení rozsahu 2 body, úvod - strukturace a propojení s teorií, práce se zdroji 5 bodů, stať - bylo splněno zadání 5 bodů, závěr - je téma vhodně propojeno s praxí 5 bodů, citace dle normy 1 bod, dojem 2 body.   

Celkově je možné získat za kurz 300 bodů. K udělení zápočtu potřebujete 150 bodů. 

Body můžete získat takto: 100 bodů za docházku, 100 bodů za úkoly, 100 bodů za test.

Známky budou získány takto:

150 – 199 dobře

200 – 249 velmi dobře

250 – 300 výborně 

Test bude realizován ve zkouškovém období - tři vypsané termíny. Nemusí se na něj zapisovat ti, kdo splní podmínku získání minimálně 150 bodů jiným způsobem a stačí jim hodnocení „dobře“.

Snad je vše jasné. Pokud ne, můžete využít mých konzultačních hodin, které budu vypisovat i distančně.

Zdraví Kateřina Jančaříková

 

 

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (31.01.2022)

Základní

Jančaříková, K. (2019) Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků.

Rozšiřující

Jančaříková, K. (2017) Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání.

Altmann, A. (1974) Úvod do didaktiky biologie.

Altmann, A. (1971) Vyučovací metody v biologii (Kapitola z didaktiky biologie).

Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání.

Řehák, B. (1968) Vycházky do přírody. 

 

Více v moodle https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13191

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2022)

Vliv pedagogických teorií (vývojové teorie, teorie inteligence, teorie učení) na oborovou didaktiku, zohledněním specifik daných oborem a věkem. Didaktické zásady. Didaktické prostředky a kritéria podle kterých je vybírat. Metody, především pozorování, narativní metoda, pokus, názor, exkurze, dobré otázky, vzdělávání za pomoci zvířat, přírodovědná vycházka. Vliv prostředí (třetí učitel, informální vzdělávání). Hodnocení přírodovědných aktivit, např. pomocí portfolia. Propojení tématu s environmentální výchovou

I. Teoretické znalosti
1. Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
2. Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
3. Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
4. Behaviorismus a metoda programovaného učení.
5. Strukturalismus.
6. Konstruktivismus.
7. Konektivismus.
8. Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
9. Odcizení přírodě a "zelené" terapie.
10. Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.
II. Metodologické znalosti
1. Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
2. Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
3. Dobré otázky.
4. Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
5. Narativní metoda.
6. Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
7. Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
8. Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
9. Zakládání sbírek v MŠ.
10. AAE (třídní chovy a návštěvní programy).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2022)

viz deskriptory

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK