PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální vzdělávání II - OKN03B202B
Anglický název: Environmental Education II
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Prerekvizity : OKN03B104B
Je prerekvizitou pro: OKN03B302B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (04.01.2022)
Předmět navazuje na předmět Environmentální výchova I, který byl věnován teoretické přípravě, a věnuje se praktickým stránkám environmentální výchovy. Vytyčuje hlavní cíle environmentální výchovy. A věnuje se metodám (projektové/interdisciplinární vyučování, narativní metoda, kooperativní metoda, dramatická metoda, názor, vnímání přírody všemi smysly, slavnosti atd.) a prostředkům. Věnuje se také hodnocení EV (netradiční forma žákovského hodnocení, portfoliové hodnocení, nástěnka, obraz či trojrozměrný výstup, atd.). To vše na praktických ukázkách (dílčích aktivitách EV). Témata: 1.) Hlavní cíle EV v praxi 2.) Metody realizace EV I (interdisciplinární vyučování, kooperativní metoda, názor, vnímání přírody všemi smysly atd.) 3.) Metody realizace EV II (narativní metoda, dramatická metoda, slavnosti atd.) 4.) Didaktické zásady realizace EV 5.) Didaktické prostředky I (využití rostlin a zvířat ve vyučování, využití modelů a zobrazení atd.) 6.) Didaktické prostředky II (vycházky, exkurze, volná činnost venku) 7.) Role prostředí. Přírodní školní zahrada. 8.) Jak vybrat správné knihy a didaktické materiály. 9.) Hodnocení EV. Portfolio. Digiportfolio. Deník. 10.) Literatura a další zdroje inspirace.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (04.01.2022)
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8854 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (04.01.2022)

Jančaříková, K. Ekonaratologie : příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 54s. ISBN 978-80-7290-456-3. DOI:SVK01-000978383.

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8.

Jančaříková, K., Havlová, J. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

Jančaříková, K., Mazáčová, N. Environmentální vzdělávání a výchova. In FROUZ, J., MOLDAN, B. Příležitosti a výzvy environmentálního výzkumu. Praha : Karolinum, 2015. 312 s. ISBN 978-80-246-2667-3.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK