PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Terapeutické aspekty VV - OKN01V143B
Anglický název: Therapeutic Aspects of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Záměnnost : OPN01V143B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (14.09.2020)
Kurs má sebezkušenostní charakter, jeho hlavním cílem je seznámit studenty s projektivními, abreaktivními a sublimačními stránkami výtvarného projevu a přivést je k reflexi vlastní výrazové tvorby jako prostředku sebepoznání a k hlubšímu pochopení výtvarného projevu jejich žáků a studentů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (14.09.2020)

Cílem kursu je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými souvislostmi socio-rehabilitačních a psychoterapeutických vlastností výtvarného projevu a motivovat je k dalšímu poznávání.

Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (14.09.2020)

zkušenost, (sebe)reflexe, skupinová dynamika, výtvarná tvorba

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (26.09.2019)

Ruyer, R. Paradoxy vědomí. Expresivita. Praha : UK - Pedagogická fakulta 1994

Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Karolinum 1997

Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001, 2004

Slavíková, V. ; Slavík, J. ; Hazuková, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001

Caseová, C. - Dalleyová, T.(ed.): Arteterapie s dětmi. Praha : Portál 1996

Goodman, N. Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007

Doležel, L. Heterocosmica - fikční a možné světy. Praha: Karolinum 2003

Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha: Paseka 2003

Ingarden, R. Fenomenologická estetika: pokus o vymezení oblasti bádání (přednáška)

Sibley F., Estetické pojmy (esej)

Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou (informace z výzkumu NIPOS), Praha: Pedf UK 2006

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (26.09.2019)

Aktivní účast min. 80% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře),

Vypracování zadané seminární práce.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (14.09.2020)

Teorie:

1) Teorie výrazu.

2) Výtvarný zážitek - konceptová analýza.

4) Expresivita a reflektivita.

5) Sociokognitivní konflikt ve výchově uměním

Praxe:

1) Zážitek z výtvarné tvorby jako východisko poznávání.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)

V případě, že bude KVV nucena omezit nebo rušit prezenční výuku, bude výuka v předmětu zajištěna distančně pomocí aplikace MS Teams.

Aplikace je všem studentům řádně zapsaným na PedF UK zdarma k dispozici, viz tento odkaz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/.

Výuka bude v semináři/přednášce nastavena tak, aby ji bylo možné plnit v případě nutnosti distančně a podmínky k zakončení předmětu se nebudou měnit.

Aktuální podmínky k zakončení předmětu budou představeny na prvním semináři nebo na první přednášce.

V případě distanční výuky budou aktuální požadavky uloženy v dokumentu INFORMACE.doc v týmu v MS Teams.

Prosím studentky a studenty, aby si aktualizovali e-mailové adresy, aby bylo možné je kontaktovat a informovat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK