PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aplikace VV v předškol.vzdělávání - OKN01V117A
Anglický název: Didactic aplications of Art Education in Nursery Schools
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (5)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Záměnnost : OPN01V117A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
Kurz studenty seznamuje s hlavními předpoklady úspěšného plánování, realizace a hodnocení ve výtvarné výchově v předškolním vzdělávání. Jeho cílem je orientovat studenty v rozhodování o volbě a použití výtvarného oborového kontextu, potencialitách a limitech výtvarných médií, jejich vazbě na téma, námět, a o významu dalších didaktických konceptů, s ohledem na specifika výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

Seznámit studenty s hlavními předpoklady úspěšného plánování, realizace a hodnocení ve výtvarné výchově v předškolním vzdělávání, orientovat studenty v rozhodování o volbě a použití výtvarného oborového kontextu, potencialitách a limitech výtvarných médií, jejich vazbě na téma, námět, a vést je k samostatnému uvažování o významu dalších didaktických konceptů, s ohledem na specifika výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku.

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

FULKOVÁ, M., KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In Kohnová, J. (ed.) Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, 2012. dostupné na: http://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005

JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni. Brno : Paido, 2009.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

přednáška

seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

vypracování a prezentace seminární práce na zadané téma

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
V případě uzavření PedF UK bude výuka realizována distanční formou přes MS Teams.
  1. Aktuální pojetí výtvarné výchovy – parametry dobré praxe
  2. Vizuální kultura jako oblast oborového kontextu výtvarné výchovy – základní vymezení
  3. Předškolní věk a vizuální kultura – otázky relevance a adekvátnosti
  4. Předškolní věk a vizuální kultura – galerijní a muzejní edukace
  5. Předškolní věk a vizuální kultura – umělecká tvorba určená dětem
  6. Didaktická transformace – volba oborového kontextu
  7. Didaktická transformace – hlavní zásady
  8. Formulace výtvarného problému ve vztahu k plánování ve výtvarné výchově
  9. Klíčové didaktické kategorie
  10. Plánování ve výtvarné výchově - řady a projekty
  11. Výtvarná výchova a kurikulární dokumenty
  12. Hodnocení ve výtvarné výchově
  13. Prezentace ve výtvarné výchově a komunikace s rodiči a vychovateli dětí

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

účast na prezenčních aktivitách

seminární práce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK